• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching Pronunciation Guidelines with Phonetic Symbols to Lead to Independent Learners

Research Project

Project/Area Number 16K02869
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

Kochiyama Mari  関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (50290424)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 有本 純  関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (50132626)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords発音記号 / 辞書 / 英語学習 / 研修 / 教員 / 差異 / 発音学習 / 音声学用語 / 音声指導 / 英語教育 / 発音指導 / 英語 / 教授法 / 発音
Outline of Final Research Achievements

This research has revealed that phonetic symbols used in English texbooks and dictionries are varied and it may confuse learners. And also leaners and some teachers have difficulties to pronouce English sounds even if they know the phonetic symbols. In this research, we picked up phonetic symbols to learn and make a plan how to teach them. Once learners study the pronunciation using phonetic symbols, they can keep on brushing up their pronunciation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、発音指導の立ち後れの改善に貢献できる。教員だけでなく、学習者にとっても重要な情報を提供し、発音教育の改善に大いに役立つ。発音記号を効率的に指導するプログラムにより、音声に関して自立的な英語学習者を養成することが可能になる。学習者は、学んだ発音記号を手がかりにして英語を音声化でき、リスニングの精度をあげることができる。発音学習は音声化を通して、コミュニケーションに至るまで、正の転移を起こす有益な学習分野である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 小学校教員の英語発音-発音の実態と課題-2020

    • Author(s)
      有本純、河内山真理
    • Journal Title

      関西国際大学 教育総合研究叢書

      Volume: 13 Pages: 53-60

    • NAID

      120006866501

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職課程履修者の発音記号に対する認識と定着度2019

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Journal Title

      教育総合研究叢書

      Volume: 12 Pages: 89-100

    • NAID

      120006649145

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 発音指導と発音記号-辞書使用の諸問題-2019

    • Author(s)
      有本純、河内山真理
    • Journal Title

      教育総合研究叢書

      Volume: 12 Pages: 101-112

    • NAID

      120006649146

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学英語の教授用資料における発音表記の実態調査2018

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Journal Title

      関西国際大学教育総合研究所叢書

      Volume: - Pages: 57-66

    • NAID

      120006527854

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校用教科書ガイドにおける発音表記の扱い2017

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Journal Title

      関西国際大学教育総合研究叢書

      Volume: 10 Pages: 131-140

    • NAID

      120006343116

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Teaching Pronunciation Giode;ome for EFL Teachers2019

    • Author(s)
      Jun Arimoto, Mari Kochiyama, Noriko Nakanishi
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Phonetic Symbols in English Dictionaries for English-Leaners in Japan2019

    • Author(s)
      Mari Kochiyama, Jun Arimoto
    • Organizer
      FLEAT VII
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教員の英語発音:発音の実態と課題2019

    • Author(s)
      有本純、河内山真理
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Phonetic Symbols in English Dictionaries for English-Learners in Japan2019

    • Author(s)
      Mari Kochiyama, Jun Arimoto
    • Organizer
      FLEAT VII
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教職課程履修者の発音記号に対する認識と定着度2018

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発音指導と発音記号:辞書使用の諸問題2018

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学英語教授用資料における発音指導の扱い2017

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発音記号に関する学習歴の実態調査2017

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領と発音指導:教授用資料の分析2017

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 関西支部
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中高教員のための英語発音指導法2017

    • Author(s)
      有本純、河内山真理
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 関西支部
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校用教科書ガイドにおける発音表記の扱い2016

    • Author(s)
      河内山真理、有本純
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] エイゴハツオンラボ

    • URL

      http://lethatsuon.sakura.ne.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] エイゴハツオンラボ

    • URL

      http://lethatsuon.sakura.ne.jp/about.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi