Teaching Pronunciation Guidelines with Phonetic Symbols to Lead to Independent Learners
Project/Area Number |
16K02869
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Kansai University of International Studies |
Principal Investigator |
Kochiyama Mari 関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (50290424)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
有本 純 関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (50132626)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 発音記号 / 辞書 / 英語学習 / 研修 / 教員 / 差異 / 発音学習 / 音声学用語 / 音声指導 / 英語教育 / 発音指導 / 英語 / 教授法 / 発音 |
Outline of Final Research Achievements |
This research has revealed that phonetic symbols used in English texbooks and dictionries are varied and it may confuse learners. And also leaners and some teachers have difficulties to pronouce English sounds even if they know the phonetic symbols. In this research, we picked up phonetic symbols to learn and make a plan how to teach them. Once learners study the pronunciation using phonetic symbols, they can keep on brushing up their pronunciation.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、発音指導の立ち後れの改善に貢献できる。教員だけでなく、学習者にとっても重要な情報を提供し、発音教育の改善に大いに役立つ。発音記号を効率的に指導するプログラムにより、音声に関して自立的な英語学習者を養成することが可能になる。学習者は、学んだ発音記号を手がかりにして英語を音声化でき、リスニングの精度をあげることができる。発音学習は音声化を通して、コミュニケーションに至るまで、正の転移を起こす有益な学習分野である。
|
Report
(5 results)
Research Products
(18 results)