• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Implementation and evaluation of a blended-learning system for English language learner autonomy development

Research Project

Project/Area Number 16K02874
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNational Institute of Technology, Kumamoto College

Principal Investigator

Ishinuki Fumiko  熊本高等専門学校, 共通教育科(八代キャンパス), 准教授 (00450148)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柳生 義人  佐世保工業高等専門学校, 電気電子工学科, 准教授 (40435483)
西口 廣志  佐世保工業高等専門学校, 機械工学科, 准教授 (00580862)
DOYLE HOWARD  高知大学, 教育研究部人文社会科学系人文社会科学部門, 准教授 (00448391)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords英語学習者の自律性 / ブレンド型学習 / 自律学習
Outline of Final Research Achievements

In the present study, first, in order to construct a blended English language learning environment integrating online/offline, individual/group learning, materials for individual learning were developed using a Learning Management System (LMS). Consequently, a blended English language learning system was constructed. Then, delivery and evaluation of the system followed. Based on the questionnaire results, it became clear that students generally had positive opinions on using LMS for learning. However, negative opinions were also heard about efficacy of the learning materials on LMS for offline group learning. In future studies, further investigation of learner autonomy is intended based on qualitative and quantitative research analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習支援システムなどのオンラインの学習リソースと、教室におけるグループ学習などのオフラインの学習リソースを融合させる際に留意すべき点が明らかになったことで、より質の高いブレンド型教育システムの構築につながる。実証的研究の結果から、ブレンド型学習を通した英語学習者の自律性の変化への理解が深まり、今後の研究課題がより明白になった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] MOOCs, Blended learning and Language Learning2017

    • Author(s)
      Howard Doyle
    • Journal Title

      国際社会文化研究 (2017) 高知大学人文社会科学科国際社会コース (Research Reports, The International Studies Course, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kochi University, 2017)

      Volume: 18 Pages: 117-132

    • NAID

      120006847925

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of a Course Comprised of International Exchange Meetings in a Japanese EFL Engineering Program Context: A Case Study2017

    • Author(s)
      ISHINUKI Fumiko, NISHIGUCHI Hiroshi, YAGYU Yoshihito, HARAGUCHI Kazuko
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会 研究論集 第36号

      Volume: 1 Pages: 125-134

    • NAID

      40021137549

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ブレンド型学習における学習者の自律性2018

    • Author(s)
      石貫 文子, 西口 廣志, 柳生 義人
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会 第42回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高専生の専門英語力UPに向けたアメリカンスクールでのSTEM教育2018

    • Author(s)
      柳生義人,西口廣志,猪原武士,牧野一成,原口和子,石貫文子,東田賢二
    • Organizer
      2018年第79回応用物理学会秋季学術講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高専生の専門英語力UP および国際性涵養のための国際交流事業の活用2018

    • Author(s)
      柳生 義人、西口 廣志、石貫 文子、原口 和子、東田 賢二
    • Organizer
      第65回応用物理学会春季学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Blackboard を利用したブレンド型学習2017

    • Author(s)
      石貫 文子, Howard Doyle, 西口 廣志, 柳生 義人
    • Organizer
      第41回全国高等専門学校英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高専生の専門英語力UPに向けた英語による理科実験教室2017

    • Author(s)
      柳生 義人、西口 廣志、石貫 文子、原口 和子
    • Organizer
      第78回応用物理学会秋季学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高専生の専門英語力UPに向けた英語交流事業の活用2017

    • Author(s)
      柳生 義人、西口 廣志、石貫 文子、原口 和子
    • Organizer
      平成29年度(第70回)電気・情報関係学会九州支部連合大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Blended Teaching and Learning: MOOCs as a viable option2017

    • Author(s)
      Howard Doyle
    • Organizer
      Sun Pacific College, Cairns, Australia
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Blended Teaching and Learning: MOOCs as viable option2017

    • Author(s)
      Howard Doyle
    • Organizer
      Invited professional development presentation at Sun Pacific College
    • Place of Presentation
      Sun Pacific College, Kewarra Beach Queensland Australia
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語交流を通した学習ストラテジー使用、ビリーフと情意的変化から示唆されること2016

    • Author(s)
      石貫 文子
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学内をコンテクストとした国際交流の評価2016

    • Author(s)
      石貫 文子、西口 廣志、柳生 義人、原口 和子
    • Organizer
      平成28年度COCET研究大会(第40回)
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター(東京都渋谷区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] [14a-P1-30]高専生の専門英語力UPに向けた国際交流事業の活用2016

    • Author(s)
      柳生 義人、西口 廣志、石貫 文子、原口 和子
    • Organizer
      第77回応用物理学会秋季学術講演会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] MOOCs and Advising in Self-Access Centers: A Fit?2016

    • Author(s)
      Howard Doyle
    • Organizer
      Japan Association of Self-Access Learning
    • Place of Presentation
      Konan Women’s University, Kobe, Japan
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Fundamental Science in English Ⅱ 理工系学生のための基礎英語 Ⅱ2019

    • Author(s)
      亀山太一, 青山晶子, 武田淳 (著者) 石貫文子, 井上 英俊, 大森誠, 佐竹直喜, 菅原崇, 瀬川直美, 種村俊介, 服部真弓, 藤田卓郎, 前田哲宏, 宮本友紀, 森和憲, 紙谷智, 高越義一 (Workbook執筆者)
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      成美堂
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Fundamental Science in English I 理工系学生のための基礎英語 I2017

    • Author(s)
      (監修者)亀山太一 青山晶子 武田淳 (著者)石貫文子 大森誠 佐竹直喜 菅原崇 瀬川直美 種村俊介 土屋和洋 服部真弓 前田哲宏 森和憲
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      成美堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi