• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the influence of EFL textbooks on learners' lexical development

Research Project

Project/Area Number 16K02876
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kubota Akira  筑波大学, 人文社会系, 教授 (30205132)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 嶋田 和成  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 准教授 (30642277)
奥山 慶洋  白鴎大学, 教育学部, 准教授 (90369934)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教科書 / インプット / 第2言語習得 / 語彙 / 発表語彙 / アウトプット / 第二言語習得 / コーパス / ライティング / 第2言語習得 / 教材
Outline of Final Research Achievements

As Tomlinson (2012) points out, there have been only a few studies on examining how textbook input can be transferred into learners’ language use. To overcome the inadequacy in this issue, the present study investigated lexical profiles of three top-ranked textbook series for Japanese junior high school students and explored how prepositions and verbs presented in the textbooks were used in essays written by Japanese students. The results of the statistical analysis revealed that significant differences existed among the textbooks in the frequency of some items such as “in” and “on.” Additionally, the analysis of the students’ writing indicated that the variety of textbook sources may have an impact on their word choice in writing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語の指導において、教科書等の教材が果たす役割は非常に大きいが、Tomlinson(2012)も指摘しているように、教材によるインプットが学習者の第2言語習得に与える影響に関する研究はほとんどない。本研究は、この問題に対処するための先駆的研究であり、教材によるインプットの状況とその効果に関する研究成果は、学術的に教材開発の理論的基盤を提供するとともに、教科書作成などの実際的課題にも直接貢献できる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] Textbooks or e-learning? Learners’ preferences and motivations in a Japanese EFL classroom2017

    • Author(s)
      Shimada Kazunari
    • Journal Title

      The Language Teacher

      Volume: 41(2) Pages: 3-8

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A Study of the Influence of EFL Textbooks on Learners' Vocanulary Development2021

    • Author(s)
      久保田章・嶋田和成・奥山慶洋
    • Organizer
      第55回 RELC International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書New Crownのデータ分析2019

    • Author(s)
      久保田章
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部教材教授法研究研修部会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書Sunshineのデータ分析2019

    • Author(s)
      奥山慶洋
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部教材教授法研究研修部会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書における語彙のプロファイルについて2018

    • Author(s)
      久保田 章
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部教材・教授法研究研修部会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 言語データ分析における小規模コーパス開発の意義2017

    • Author(s)
      奥山 慶洋
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部教材教授法研究研修部会
    • Place of Presentation
      筑波大学CA310教室(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2017-02-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書コーパスのデータ分析の方法について2017

    • Author(s)
      久保田 章
    • Organizer
      外国語教育メディカ学会関東支部教材教授法研究研修部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模言語コーパスにおける分詞構造の分析2017

    • Author(s)
      奥山慶洋
    • Organizer
      外国語教育メディカ学会関東支部教材教授法研究研修部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 客観的指標から見る中学生と高校生の英作文の特徴2016

    • Author(s)
      久保田 章
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部教材教授法研究研修部会
    • Place of Presentation
      筑波大学CA310教室(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2016-10-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi