Development of Web application through records, retreival, and analysis of mouse trajectories
Project/Area Number |
16K02880
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宮崎 佳典 静岡大学, 情報学部, 教授 (00308701)
法月 健 静岡産業大学, 情報学部, 教授 (30249247)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | eラーニング / 学習履歴 / マウス軌跡情報 / 機械学習 / 学習ログ / e-ラーニング / 英語学習支援システム / e-ラーニング / 英語学習支援ソフト |
Outline of Final Research Achievements |
A major goal of this study is to develop a Web application with which to apprehend the critical aspects in the process of solving "word-reordering problems"(WRPs) when learners perform their tasks using a mouse. Analysis of mouse trajectories, it is inferred, will lead to the better evaluation of understanding level of learners. On the assumption that the comparison of the mouse movements by confident learners and non-confident learners, and investigation of the characteristic parameters for these mouse movements, will help identify "hesitation" which learners have experienced during solving problems, we constructed a classifier employing the method of machine learning. Our classifier was able to find hesitation correctly at the rate of about 80%.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
問題解答時の学習者の迷いがマウス軌跡によって判別できるようになれば、解答結果だけからでは分からない学習者の理解度をより正確に把握することができる。また、一つ一つの英単語並べ替え問題は、それぞれが包含する重要な文法項目(21の文法項目に分類)とリンクさせているので、例えば、ある特定の文法項目を含む問題群に対して迷いが多く発生している場合、個々の学習者(あるいは、クラス全体)は、その文法項目が苦手である、または十分理解できていないと判断でき、現場の教師は、その時々の学習者への的確なフィードバックや学習指導方法を見つける手助けとなるので、学習過程における迷いの判定システムを開発する意義は大きい。
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Report
(4 results)
Research Products
(11 results)