• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative speaking activities with foreign language speakers at distant place

Research Project

Project/Area Number 16K02882
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyoto Institute of Technology

Principal Investigator

Tsubota Yasushi  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 准教授 (50362421)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ヒーリ サンドラ  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 准教授 (10460669)
水野 義道  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 教授 (60190659)
森 真幸  京都工芸繊維大学, 情報工学・人間科学系, 助教 (90528267)
名塩 征史  広島大学, 森戸国際高等教育学院, 講師 (00466426)
祝 利  九州大学, 比較社会文化研究院, 特別研究者 (00759417)
Research Collaborator Ito Yokuto  
Tokunaga Takenobu  
Masuda Hideo  
Kudo Yumiko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords協同学習 / オンラインコミュニケーション / 相互評価 / Rubric / オーディエンスデザイン / 外国語不安 / 外国語スピーキング活動 / 外国語学習 / ICT / 協働学習
Outline of Final Research Achievements

To enhance the effect of speaking activities in foreign language classes, we introduce presentation activities with foreign language speakers at distant places. In English class, we use skype to connect with Filipino teachers. We list up and organize the difficult points of online collaboration. Then, we developed the rubric for the evaluation, conducting questionnaires of foreign language anxiety and analyze the correlation between rubric evaluation and questionnaire results. We also did open coding to the essays of students and "international posture", "increased motivation" and "personal growth" were repeatedly found. This means there is significant change of the way how they perceive language learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

使える英語へのニーズが高まりととともに、インターネットを介した遠隔地との交流が着目されているが、活動をいかに評価するか,どうすれば学習効果が得られるかは未だ明らかではない.本研究ではオンライン特有の問題点への考察や、Rubricの開発をしており、これまでの教室での活動では実現が難しかった活動を実現している。その成果には汎用性があり、中国語、日本語の活動へも展開する一方で、中学校への展開や、他の国とのVirtual Cultural Exchangeへ応用するなどしている点で社会的意義があると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] Evaluation of a Joint Japanese-Filipino Collaborative CMC Programme2018

    • Author(s)
      Sandra Healy, Yasushi Tsubota, Yumiko Kudo & Monte Balistoy
    • Journal Title

      言語学習と教育言語学:2017年度版

      Volume: 2018(1) Pages: 77-83

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Online English practice with Filipino teachers in university classrooms2018

    • Author(s)
      Healy Sandra, Tsubota Yasushi, Kudo Yumiko
    • Journal Title

      Future-proof CALL: language learning as exploration and encounters - short papers from EUROCALL 2018

      Volume: 2018(1) Pages: 89-93

    • DOI

      10.14705/rpnet.2018.26.818

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] STEAMを基礎とした英語交流活動の設計2018

    • Author(s)
      坪田 康, 杉本 喜孝
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 118(99) Pages: 57-62

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中上級レベルの日本語学習者を対象とする アクティブ・ラーニングへの導入に関する報告と考察 ―「印象」を手がかりに学び合いの可能性を探る―2018

    • Author(s)
      名塩 征史
    • Journal Title

      静岡大学国際交流センター紀要

      Volume: 12 Pages: 23-35

    • NAID

      120006416799

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した英語スピーキング・ライティング活動 ―動画アプリとフィリピンのTelecollaborationwo中心に―2018

    • Author(s)
      坪田 康
    • Journal Title

      Center for Information Science 京都工芸繊維大学情報科学センター広報

      Volume: 36 Pages: 27-34

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 遠隔地の英語話者によるプレゼンテーション評価の検討2017

    • Author(s)
      坪田 康, 工藤由美子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 116巻529号 Pages: 1-5

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] オンラインビデオ教材を利用した英語口頭報告活動の実践と評価2016

    • Author(s)
      坪田 康, 工藤由美子, 山元龍
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 116巻368号 Pages: 127-132

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 初級中国語授業におけるスピーキング活動とその評価―教室外の中国語話者による評価を中心に2018

    • Author(s)
      坪田康, 祝利
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Online English presentations based on STEAM education at a junior high-school in Japan2018

    • Author(s)
      Yasushi Tsubota, Yoshitaka Sugimoto
    • Organizer
      GLoCALL, Suzhou, China
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科目間連携によるSTEAM教育とオンライン英語プレゼンテーション2018

    • Author(s)
      坪田康, 杉本喜孝,Calbert Graham
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語プレゼンテーション動画評価のためのアーカイブ構築の一検討:YouPHPtubeを利用した相互評価と個人情報の管理を中心に2018

    • Author(s)
      坪田康, 森真幸
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 坪田 康2018

    • Author(s)
      遠隔地の外国語話者との創造的な場の検討 ―外国語授業での実践を対象として―
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第48回年次集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔地の外国語話者との場の検討 ―創造を誘発する協働的な場を目指して―2018

    • Author(s)
      坪田 康, 杉本 喜孝, 工藤 由美子
    • Organizer
      第6回芸術思考研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluation of Telecommunication activities of speaking with Filipino Teachers2017

    • Author(s)
      Sandra Healy,坪田 康,工藤 由美子,Monte Balistoy
    • Organizer
      思考と言語研究会(TL2017-41)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動画を用いたリスニング学習アプリのスピーキング・ライティング活動への導入の検討2017

    • Author(s)
      坪田 康
    • Organizer
      第132回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動画教材を活用した英語産出技能向上の試み ―スピーキングとライティングでの相互評価を活用して―2017

    • Author(s)
      坪田 康
    • Organizer
      第130回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Influence of English and Japanese subtitles in video clips on English Oral Summary Activities2017

    • Author(s)
      Yasushi Tsubota, Yumiko Kudo and Ryo Yamamoto
    • Organizer
      The English Language Education Society of Japan (JELES 2017)
    • Place of Presentation
      Tokyo, Japan
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 対面・オンライン混合型のプレゼンテーション演習における総合的な評価の検討:相互評価、遠隔地の英語話者による評価を題材に2017

    • Author(s)
      坪田康, 工藤由美子
    • Organizer
      ワークショップやりとりの中の言語能力2017:外国語学習活動の評価・実践データ分析をめぐって
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] スピーキング能力の育成と評価を巡る一考察 --外国語スピーキング授業のより良い形を求めて--2017

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      ワークショップやりとりの中の言語能力2017:外国語学習活動の評価・実践データ分析をめぐって
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Online Collaboration With Filipino Teachers2016

    • Author(s)
      Sandra Healy, Yasushi Tsubota, Yumiko Kudo
    • Organizer
      43rd Annual International Conference on Language Teaching and Learning
    • Place of Presentation
      Aichi, Japan
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Task-based collaboration using Skype with Filipino teachers2016

    • Author(s)
      Sandra Healy, Yasushi Tsubota, Yumiko Kudo
    • Organizer
      Task-based Language Teaching and Learning in Asia (TBLT2016)
    • Place of Presentation
      Kyoto, Japan
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] English speaking activities in collaboration with people at distant place: Development of English speaking skills through telecollaborative communication with Filipino teachers2016

    • Author(s)
      Yasushi Tsubota, Yumiko Kudo
    • Organizer
      Meeting on Higher Education for the Next Generation
    • Place of Presentation
      Muscat, Oman
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] esign Based-on Multiple Intelligences Theory -2016

    • Author(s)
      Yasushi Tsubota, Lisa Nabei, Yumiko Kudo
    • Organizer
      International Symposium on Multiple Intelligences in Meiji University (MIIM2016)
    • Place of Presentation
      Tokyo, Japan
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 対面・オンライン混合型英語プレゼンテーション演習2016

    • Author(s)
      坪田康,工藤由美子
    • Organizer
      JWLLP-21 / 場の言語学
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインビデオ教材を利用した英語レポート活動の実践について:EnglishCentral と QQEnglish の活用を中心に2016

    • Author(s)
      坪田康,山元龍,工藤由美子
    • Organizer
      第119回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] タブレットを利用した中国語の自己紹介動画作成とその評価2016

    • Author(s)
      前田尚香,水野義道,坪田康
    • Organizer
      第1回次世代看護教育研究会
    • Place of Presentation
      神戸看護専門学校
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語スピーキング活動における学習記録の検討(続)2016

    • Author(s)
      坪田康, 工藤由美子
    • Organizer
      第117回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      大阪経済大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi