• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Identification of the most efficient important learning items and development of pronunciation materials

Research Project

Project/Area Number 16K02891
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

NAKAGAWA Junko  慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 講師(非常勤) (80645961)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords外国語教授法 / 教材開発 / 発音教育 / ドイツ語教育 / 音声学 / 外国語教育 / 教材作成 / 教授法 / 発音教授法 / コアアイテム / 教育工学 / 教材 / 教育メディア一般 / ドイツ語
Outline of Final Research Achievements

We analyzed the pronunciation problems that arise when Japanese native speakers speak German, which most hinder native listeners’ comprehension.
1)The level of comprehension by German native speakers was investigated, and the highest priority acquisition item (pronunciation core items) were identified. 2) We developed teaching materials that optimize pronunciation learning. In order provide these contents widely available to learners, we have published books and CDs, and launched an exclusive website, making teaching materials publicly available. We also added particular web materials to make pronunciation learning more enjoyable. 3) The site was provided in two languages, German and Japanese, so that the learning materials could be widely used domestically and abroad. 4) Experimentally, we used these teaching materials and applied the theory of the methods of instruction in university classrooms, receiving feedback from users.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の一環として、社会音声学的観点から聞き手の理解を最も妨げる日本語母語話者の発音上の問題を分析し、最優先習得項目(発音のコア・アイ テム)を特定した。このコアアイテムを中心とした発音学習は日本語母語話者のドイツ語発音学習を効率化するのに貢献するものであ、全ての外国語学習に応用可能な概念である。
本研究の成果を広く学習者に成果を利用してもらうために、専用のウェブサイトを立ち上げ、教材内容を公開した他、ウェブ独自の素材も追加した。本研究は当初ウェブ教材を補助的なものと位置づけていたが、現在、ウェブでも紙媒体とほぼ同レベルのコンテンツを置き、ドイツ語でも発信するようにした。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Int'l Joint Research] ルードヴィヒスハーフェン経済 大学東アジア研究センター(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ルードヴィヒスハーフェン経済大学東アジア研究センター(ドイツ)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] クレタ技術大学(ギリシャ)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Zur Reformierung der Ausspracheschulung fuer DaF in Japan.2018

    • Author(s)
      Mutsumi Tachikawa, Junko Nakagawa
    • Journal Title

      FaDaF-Bandes zur Jahrestagung 2016. Fachverband Deutsch als Fremd- und Zweitsprache

      Volume: 1 Pages: 197-220

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 発音教育に対する日本語教師の意識構造-3名の教師のPAC分析インタビューから-2019

    • Author(s)
      中川純子、服部真子、長松谷有紀、坂井菜穂
    • Organizer
      2019年度言語文化教育研究学会第6回研究集会 (山梨大学/甲府)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における発音学習の意義について-学習者の将来につながる発音教育のあり方とは-2019

    • Author(s)
      中川純子、服部真子、長松谷有紀、坂井菜穂
    • Organizer
      言語文化教育研究学会国際研究集会第7回研究集会(タンロン大学/ハノイ・ベトナム)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語学習において発音を学ぶ意義とは-日本語教師の学習者としての語りから-2019

    • Author(s)
      中川純子、服部真子、長松谷有紀、坂井菜穂
    • Organizer
      2019年度第13回PAC分析学会大会(金沢工業大学/金沢)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ語発音におけるKernmerkmale - コミュニケーションの観点から見た身につけるべき発音の力2018

    • Author(s)
      中川純子 立川睦美
    • Organizer
      日本独文学会春季研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] PAC分析によるインタビュー・データの 質的分析の可能2018

    • Author(s)
      中川純子 坂井菜緒 長松谷有紀 服部真子
    • Organizer
      PAC分析学会第12回京都大会(立命館大学朱雀キャンパス/京都)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Zur Bestimmung der phonischen Kernmerkmale fuer japanische DaF-Lernende2017

    • Author(s)
      中川純子, 立川睦美
    • Organizer
      GAL-Sektionentagung 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Zur Reformierung der Ausspracheschulung fuer DaF in Japan2017

    • Author(s)
      中川純子
    • Organizer
      Internationale Tagung Grenzen der Sprache, Grenzen der Sprachwissenschaft
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ドイツ語 発音発話徹底ガイド2019

    • Author(s)
      立川睦美、中川純子
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      郁文堂
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] ドイツ語発音の森

    • URL

      https://fit-aussprache.com

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] ドイツ語発音の森

    • URL

      https://fit-aussprache.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Aussprache und Sprechausdruck des Deutschen

    • URL

      https://fit-aussprache.com/de/vorwort

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ドイツ語発音の森

    • URL

      http://german-klingenwald.com/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Workshop Dr. Junko Nakagawa

    • URL

      https://www.tuc.gr/index.php?id=6131

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi