Self-Learning Surface for Learning Kanji
Project/Area Number |
16K02892
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Takushoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
チェリー ドナルド 広島国際大学, 心理科学部, 准教授 (40412340)
PEYRON Bruno 上智大学, 文学部, 教授 (50296901)
Frederic Andres 国立情報学研究所, コンテンツ科学研究系, 准教授 (90332155)
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Research Collaborator |
Taha Sinousy Eman Mohyeldin 拓殖大学, 大学院言語教育研究科専攻
Toyota Tetsuya 青山学院大学, 理工学部, 助教 (30650618)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | CALL / e-Learning / 漢字 / WEB / 字形認識 / 自律学習 / 漢字字形学習 / ウェッブアプリケーション / e-Learning / 日本語教育 / 漢字字形認識 / Anytime Anywhere CALL / 反転授業 / e-ラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to provide a platform that could be accessed by learners at any time from any place so that these learners could develop their recognition of kanji through a rational, interactive process. For that purpose, the kanji was divided into two categories based on its structure: six-code basic form and four-code combination form. This was done using the "Approach for learning Kanji shape for non-kanji background learners” .(TAHA:2015) The basic form was revised and used as a basis for the kanji recognition system. (2016) Finally, the database of the kanji from the former level 2 of the Japanese Language Proficiency Test (JLPT) was used to create " KANJI in 6&4 " as a web software for the platform. (2017, 2018)
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、字形特性の学習からスタートさせる漢字学習法を新たに提案し、さらにその学習法をWEBアプリケーションのプラットホームで学習者がいつでもどこでもアクセスしてインタラクティブに学習できる環境を整えたことである。 研究成果の社会的意義は、日本語教育を必要とする多くの学習者に対して、これまで日本語学習上の高い壁として捉えられてきた漢字学習をWEBソフトウェア「KANJI in 6&4」によって容易ならしめた点にある。その特徴は、デジタル化によって学習内容が短時間で済み、視覚的に理解、印象に残りやすいので正確できれいな文字認識が進み、自律・反復学習が可能となるという点である。
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Report
(4 results)
Research Products
(27 results)