• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cross-sectional Research on Graded and Level-classified Educational Materials in English Education, Japanese Language Education, and Japanese Language Education for Native Students

Research Project

Project/Area Number 16K02908
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKobe College

Principal Investigator

TATEISHI HAJIME  神戸女学院大学, 文学部, 教授 (70469568)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 眞野 美穂  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (10419484)
岩男 考哲  神戸市外国語大学, 外国語学部, 准教授 (30578274)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords英語教育 / 日本語教育 / 国語教育 / 教材 / テキスト化 / 国語教科書 / 日本語教科書 / 英語教科書 / 出現頻度 / 特徴語 / 語彙・文法 / 教育工学 / 教育メディア一般
Outline of Final Research Achievements

In this study subject, we conducted the challenging study of researching three language education fields in a cross-sectoral manner: English education, Japanese language education, and Japanese language education for native students. As the first step, in this study subject, we conducted the sectoral research on vocabulary and grammar classified by grade and age with educational materials for elementary and junior high school students used in each language education. As a result, the difference and problem of each educational material were clarified, those features compared with the results of previous studies of the language acquisition (native language and second language).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の特色は,これまで独立して研究され,独立して教材作成や教育が行われてきた三つの言語教育分野を横断的に分析することである。各分野の専門家が協力し,横断的に教材を比較することによって,それぞれの特徴が明らかになり,新たな課題が得られた。さらに,その結果,各教育の連携がうまく進むことによって,それぞれの言語教育の促進が可能となった。義務教育の中で行われている国語教育と英語教育,そして日本語教育が結びつくことで,より効率的で深い言語習得が可能となる。また,グローバル化する社会の中で,普遍的な言語知識の促進に資するような新たな教材の開発への糸口が見つかる可能性もある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 2 results) Presentation (14 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 日本語学習者の使役移動表現―INTO経路概念表出における中間言語的特徴2019

    • Author(s)
      吉成祐子,眞野美穂,江口清子
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 22-1 Pages: 172-186

    • NAID

      130007720845

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語を母語とする子どもたちが触れる語彙調査2019

    • Author(s)
      岩男 考哲, 宮地弘一郎
    • Journal Title

      2019年中国文化大学日本語文学科国際学術シンポジウム―日本の言語・文化・思想・宗教・社会・歴史に関する研究と教育―論文集

      Volume: 2019 Pages: 31-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語の数量詞句2019

    • Author(s)
      建石始
    • Journal Title

      言語の類型的特徴対照研究会論集

      Volume: 創刊号 Pages: 7-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロケーションに注目した日中対照研究―「発生」と“発生”,「進行」と“進行”を例に―2019

    • Author(s)
      建石始
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 第10号 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Interlingual versus intralingual tendencies in second language acquisition: Expression motion events in English, Hungarian and Japanese2019

    • Author(s)
      Miho Mano, Yuko Yoshinari, Kiyoko Eguchi
    • Journal Title

      Teachability and Learnability across Languages.

      Volume: なし Pages: 183-204

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 肢体不自由児の動詞の使用について2018

    • Author(s)
      岩男 考哲・宮地弘一郎
    • Journal Title

      2018中國文化大學日本語文學系國際學術研討會〈持続可能な社会のための日本語教育と日本文化研究を模索して〉論文集

      Volume: なし Pages: 226-232

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effects of the first language on the description of motion events: Focusing on L2 Japanese learners of English and Hungarian2018

    • Author(s)
      Miho Mano, Yuko Yoshinari, and Kiyoko Eguchi
    • Journal Title

      New Perspectives on the Development of Communicative and Related Competence in Foreign Language Education

      Volume: なし Pages: 125-156

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校英語検定教科書における動詞の出現頻度調査:現状と課題2017

    • Author(s)
      眞野美穂・鈴江涼子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 295-308

    • NAID

      120006554166

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校「国語」・「英語」教科書における「異文化間交流」像 : 「コミュニケーション能力の育成」の前提を問う(その3)2017

    • Author(s)
      仲潔・岩男考哲
    • Journal Title

      社会言語学

      Volume: 17 Pages: 75-87

    • NAID

      40021409935

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国にルーツを持つ小学3年生のつまずき―子どもにとって優位な言語による違いに着目して―2017

    • Author(s)
      中石ゆうこ・建石始
    • Journal Title

      県立広島大学総合教育センター紀要

      Volume: 2 Pages: 17-29

    • NAID

      120006342724

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イタリア語およびハンガリー語を母語とする日本語学習者の移動表現類型論からみた母語の影響2016

    • Author(s)
      吉成祐子・江口清子・眞野美穂
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 報告・発表論文集

      Volume: 21 Pages: 249-253

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Difficulty acquiring Medial Path expressions for L2 learners: An experimental study on motion events with various Paths2019

    • Author(s)
      Miho Mano, Yuko Yoshinari, Kiyoko Eguchi, Yo Matsumoto
    • Organizer
      EuroSLA 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The empathy hierarchy in a reference/ target prominent language and a trajector/ landmark prominent language2019

    • Author(s)
      Ito Hajime, Iwao Takanori, Naka Kiyoshi
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia Biennial Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] コーパスを活用した中国語教育にむけて2018

    • Author(s)
      建石始
    • Organizer
      中国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語母語話者に期待されるコミュニケーション観 -英語・国語・日本語教育の教科書分析を通して-2018

    • Author(s)
      仲潔・岩男 考哲・伊藤創
    • Organizer
      韓国日語教育学会言語文化教育研究学会(日本)共同開催 2018年度第34回冬季国際学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Representation of Sequential Path of Motion in L2: L1 Influence, Simplification, and Entrenched Patterns2018

    • Author(s)
      Miho Mano, Yuko Yoshinari, and Yo Matsumoto
    • Organizer
      EuroSLA 28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日英語の移動表現における経路表示の多様性と第二言語習得2018

    • Author(s)
      眞野 美穂
    • Organizer
      関西言語学会第43回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 連体詞「ある」・「一+助数詞+の」と共起する表現2017

    • Author(s)
      建石始
    • Organizer
      関西言語学会第42回大会 ワークショップ「名詞句が関わる指示機能と叙述機能」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 名詞述語文の「主観性」について2017

    • Author(s)
      岩男考哲
    • Organizer
      関西言語学会第42回大会 ワークショップ「名詞句が関わる指示機能と叙述機能」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Paths to second language acquisition: Motion event descriptions in L1 and L2 English and Japanese2017

    • Author(s)
      Miho Mano & Yuko Yoshinari
    • Organizer
      International Cognitive Linguistics Conference (ICLC) 14
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の「国語」の教科書で提示される語彙に関する調査2017

    • Author(s)
      岩男考哲・宮地弘一郎
    • Organizer
      2017中國文化大學日本語文學系國際學術研討會
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者の使役移動表現:INTO経路を表す際の中間言語的特徴2016

    • Author(s)
      吉成祐子・眞野美穂・江口清子
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学伊都キャンパス(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Reconsidering the typology of motion expressions: Focusing on differences between Italian, English, and Japanese2016

    • Author(s)
      Yoshinari, Yuko, Andreani, Fabiana and Mano, Miho
    • Organizer
      49th Annual Meetings of the Societas Linguistica Europaea (SLE) 2016 (国際学会)
    • Place of Presentation
      University of Naples Federico ll, Italy
    • Year and Date
      2016-08-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア語およびハンガリー語を母語とする日本語学習者の移動表現類型論からみた母語の影響2016

    • Author(s)
      吉成祐子・江口清子・眞野美穂
    • Organizer
      The 20th Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE) (国際学会)
    • Place of Presentation
      Ca’ Foscari University of Venice, Italy
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒たちが教科書で触れる〝異文化間交流″2016

    • Author(s)
      岩男考哲・仲潔
    • Organizer
      第六回日台アジア未来フォーラム「東アジアにおける知の交流―越境・記憶・共生―」
    • Place of Presentation
      文藻外語大学(台湾)
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 語から始まる教材作り 担当第4章「類義語分析のためのチェックリスト」2018

    • Author(s)
      岩田一成編,建石始著
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] コーパスで学ぶ日本語学 日本語教育への応用2018

    • Author(s)
      森篤嗣,田中祐輔,中俣尚己,奥野由紀子,岩田一成
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本語の限定詞の機能2017

    • Author(s)
      建石始
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      日中言語文化出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 中国語話者のための日本語教育文法を求めて2017

    • Author(s)
      庵功雄・杉村泰・建石始・中俣尚己・劉志偉
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      日中言語文化出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] コーパスから始まる例文作り 担当第3章「時を表す表現」2017

    • Author(s)
      中俣尚己編,建石始著
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 名詞類の文法2016

    • Author(s)
      福田嘉一郎・建石始・岩男考哲・眞野美穂他
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ニーズを踏まえた語彙シラバス2016

    • Author(s)
      森篤嗣・中石ゆうこ・建石始他
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi