Project/Area Number |
16K02914
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | WTC / 第2言語習得 / スピーキング / コミュニケーションタスク / 第2言語習得 / 第2言語習得者 / 動機 / タスク / 外国語学習 |
Outline of Final Research Achievements |
The result of factor analysis showed that task-specific WTC was shifted drastically to more performance-oriented while the students are conducting the tasks, and this orientation was more frequently observed when they were doing the jigsaw task. With respect to L2 performance in relation to task types, the decision-making task significantly increased language complexity. However, higher WTC was observed when they were doing the jigsaw task, which conflicted with the results of L2 performance data. On the other hand,the pre-survey showed higher WTC in the decision-making tasks than in the jigsaw task, which unexpectedly predicted the increase of language complexity in the decision-making task.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
タスクを用いる英語授業が推奨されているが,WTCや言語使用との関係を探る研究は少ない。これまでのWTC研究は,場に依存しない心理特性などの側面から行われ,場に依存する,とりわけ,タスクによって変化する,WTCに関しては,今まであまり顧みられることがなかった。本研究では,その存在を確認できたこと,そのツールとしてのアンケート紙を開発したことが,特筆すべきこととして挙げられる。残念ながら,タスクによるWTCの変化がL2使用に与える影響を示す結果は得られなかった。今後は,参加者の人数を増やすこと,タスクをする前とタスクをしている時のWTCの変化を質的に調べる必要があることが判明した。
|