Creating guidelines for developing learners' intercultural competence through English education in Japan
Project/Area Number |
16K02935
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Chuo University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 相互文化的能力 / 異文化間能力 / 英語教育 / 異文化理解 / ディスクリプタ(能力記述文) / グローバル市民育成 / 相互文化能力 / 相互文化ディスクリプタ / アンケート調査 / ガイドライン / J-POSTL / グローバル市民性 / 高校の実践例 / 異文化学習ガイドライン / 実践の振り返り / 小学校英語 / 異文化間学習ガイドライン / FREPA / CLIL / 異文化間能力育成 / 言語教育 / 異文化間教育 / ガイドライン策定 |
Outline of Final Research Achievements |
Intercultural competence is crucial for students to develop in order to communicate effectively with others who have different socio-cultural backgrounds. Drawing on the reference descriptors in EPOSTL or FREPA, this study investigated the possibility of utilizing them in English teaching/learning context in Japan. The questionnaire survey conducted on high school English teachers revealed that the IC descriptors are generally perceived positively, but some descriptors categorized in IC Skills had mixed results. In order to make appropriate guidelines for developing IC in English language education, tasks or activities which can be implemented in the classroom should be explored more.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
相互文化的能力(IC)を可視化し体系的に育成する上で、ICに関連するディスクリプタの活用の有効性が確認できた。日本の英語教育においては、異文化に興味を持ち、知識を獲得することは奨励されているが、学習者が自文化を含めた文化と言語の関係をクリティカルに考察したり、文化の異なる対話者と効果的にインタラクションを継続するための知識や技能の育成は体系的に行われていない。多文化化が進む日本社会において、生徒の相互文化的能力の育成は喫緊の課題であり、英語学習を通して、生徒の相互文化的能力の向上が効果的に行われれば、日本国における他者とのコミュニケーションにおいても大いに役立つと考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(25 results)