• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating guidelines for developing learners' intercultural competence through English education in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K02935
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

Kurihara Fumiko  中央大学, 商学部, 教授 (60318920)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords相互文化的能力 / 異文化間能力 / 英語教育 / 異文化理解 / ディスクリプタ(能力記述文) / グローバル市民育成 / 相互文化能力 / 相互文化ディスクリプタ / アンケート調査 / ガイドライン / J-POSTL / グローバル市民性 / 高校の実践例 / 異文化学習ガイドライン / 実践の振り返り / 小学校英語 / 異文化間学習ガイドライン / FREPA / CLIL / 異文化間能力育成 / 言語教育 / 異文化間教育 / ガイドライン策定
Outline of Final Research Achievements

Intercultural competence is crucial for students to develop in order to communicate effectively with others who have different socio-cultural backgrounds. Drawing on the reference descriptors in EPOSTL or FREPA, this study investigated the possibility of utilizing them in English teaching/learning context in Japan. The questionnaire survey conducted on high school English teachers revealed that the IC descriptors are generally perceived positively, but some descriptors categorized in IC Skills had mixed results. In order to make appropriate guidelines for developing IC in English language education, tasks or activities which can be implemented in the classroom should be explored more.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

相互文化的能力(IC)を可視化し体系的に育成する上で、ICに関連するディスクリプタの活用の有効性が確認できた。日本の英語教育においては、異文化に興味を持ち、知識を獲得することは奨励されているが、学習者が自文化を含めた文化と言語の関係をクリティカルに考察したり、文化の異なる対話者と効果的にインタラクションを継続するための知識や技能の育成は体系的に行われていない。多文化化が進む日本社会において、生徒の相互文化的能力の育成は喫緊の課題であり、英語学習を通して、生徒の相互文化的能力の向上が効果的に行われれば、日本国における他者とのコミュニケーションにおいても大いに役立つと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] What English Language Educators Can Do with Global Citizenship Education: an Insight from the Survey Results on J-POSTL Self-assessment Descriptors2017

    • Author(s)
      Ken Hisamura, Fumiko Kurihara
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.4, No.2 Pages: 47-58

    • NAID

      40021318665

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] グローバル市民を育む英語教育に関する一考察-J-POSTL自己評価記述文調査の分析結果から見えた課題2017

    • Author(s)
      栗原文子 久村研
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.4 No1 Pages: 78-87

    • NAID

      40021127141

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Core Competences of EFL Instructors at Elementary Schools in Japan: Preliminary Findings2019

    • Author(s)
      Ken Hisamura, Hisatake Jimbo, Fumiko Kurihara, Shien Sakai
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を 小・中・高(・大)でどのようにつなげていくか?―つながるツールとつなげる教師―2019

    • Author(s)
      久村研・栗原文子
    • Organizer
      JACET関東支部・東洋大学共催講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing global competence through EFL teaching: An insight from survey results on J-POSTL self-assessment descriptors2019

    • Author(s)
      Ken Hisamura, Fumiko Kurihara
    • Organizer
      International Conference March 2019: Educating the Global Citizen: International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中高現職英語教員プロジェクトの成果―自立的学習者を育てる J-POSTL を利用した 授業改善の実践事例2019

    • Author(s)
      」浅岡千利世,清田洋一,栗原文子,醍醐路子,髙木亜希子,久村研
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese Teachers' Perceptions of Developing Intercultural Competence in the EFL Classroom2018

    • Author(s)
      Fumiko Kurihara
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Action-oriented teaching and learning English 『行動志向の英語科教育の基礎と実践』―CEFR の学習観と新指導要 領を踏まえた英語科教育の提案―2018

    • Author(s)
      神保尚武・栗原文子
    • Organizer
      JACET第57回国際大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「小中のIC育成を目指した教員研修のガイドラインの開発の提案」2018

    • Author(s)
      栗原文子
    • Organizer
      小中学校において異文化間能力を育む指導について考える会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校における「異文化理解」の授業と異文化間能力育成に関する一考察2018

    • Author(s)
      栗原文子,細喜朗
    • Organizer
      言語教育エキスポ2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 言語と異文化への関心を高める小学校外国語教育2018

    • Author(s)
      栗原文子、阿部志乃、安達理恵、中山夏恵
    • Organizer
      言語教育エキスポ2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Tips on fostering intercultural communicative competence in Japanese primary school English class2018

    • Author(s)
      Fumiko Kurihara, Natsue Nakayama
    • Organizer
      53rd RELC International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル市民性と英語教育2017

    • Author(s)
      栗原文子 久村研
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017プログラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「高等学校における異文化間能力育成の実践と指導の観点」2017

    • Author(s)
      栗原文子, 三沢渉,残間紀美子
    • Organizer
      全国英語教育学会 第43回島根大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「CLILにおけるCultureとCommunityに関する一考察―イタリアの小・中学校のCLIL授業を中心に―」2017

    • Author(s)
      栗原文子,中山夏恵
    • Organizer
      関東甲信越(KATE)新潟大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「J-POSTLを活用した英語教師教育の方法-成長する英語教師を目指して」2017

    • Author(s)
      浅岡千利世,栗原文子,中山夏恵,清田洋一
    • Organizer
      JACET国際大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「イタリアのCLIL授業観察から考察する日本の外国語教育への応用」2017

    • Author(s)
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第37回秋季研究大会
    • Organizer
      安達理恵,二五義博,栗原文子,中山夏恵
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How students' intercultural competence (IC) can be enhanced in a foreign language classroom: A comparison of the US, the EU, and Japan2016

    • Author(s)
      Fumiko Kurihara and Amany Habib
    • Organizer
      日米教員養成協議会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A small scale study for enhancing pre-service teachers' awareness and skills of culturally and linguistically diverse students: Findings and lessons learned.2016

    • Author(s)
      Amany Habib
    • Organizer
      異文化間教育研究の集い
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-11-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The Global Greengish Project for Intercultural Exchange2016

    • Author(s)
      坂本 ひとみ
    • Organizer
      異文化間教育研究の集い
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-11-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Key skills for global citizenship through English language education2016

    • Author(s)
      Fumiko Kurihara
    • Organizer
      異文化間理解教育についての講演会とシンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-10-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Global Citizenship Education in English Language Teaching: A German Perspective2016

    • Author(s)
      Christiane Lutge
    • Organizer
      異文化間理解教育についての講演会とシンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-10-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育における異文化間能力育成の重要性と指導の観点2016

    • Author(s)
      栗原文子
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「教師の自己評価」で英語授業は変わる-J-POSTLを活用した授業実践2020

    • Author(s)
      神保尚武・浅岡千利世・清田洋一・高木亜希子・栗原文子・醍醐路子
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246346
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 行動志向の英語科教育の基礎と実践2017

    • Author(s)
      神保尚武(監修)、久村研(編集総括)、清田洋一、浅岡千利世、栗原文子、酒井志延、高木亜希子、中山夏恵
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384058765
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi