• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How do chunks and grammar work in learners' communication in a foreign language: Examining the effect of chunk learning

Research Project

Project/Area Number 16K02950
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUbe National College of Technology

Principal Investigator

Michimoto Yuko  宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (80624600)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田辺 誠  宇部工業高等専門学校, 制御情報工学科, 教授 (00353318)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsチャンク / 文法 / 処理可能性理論 / タスク / 文法発達 / 統語形態素 / L2 / L1 / 文法形態素 / 学習者 / 日本人EFL学習者
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to test how chunks work in Japanese EFL learners’ speaking and writing developmental stages. Using Processability Theory (PT), we conducted some experimental studies. PT is a theory of language development designed to explain the grammatical developmental stages in SLA. PT validity has been supported by a number of L2 empirical studies. However, some PT studies for Japanese EFL learners’ did not clearly show whether PT predicts Japanese EFL learners’ developmental stages. Moreover, some studies showed a possibility that it is not grammar rules but chunks that play an important role on Japanese EFL learners’ developmental stages.
At the result of our studies with10 Japanese EFL learners, we present partial evidence of PT predictive ability for EFL productions. We also show that learners use various chunks which appear play a role in the process of their development of EFL. However, problems remain which require further study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

チャンクが外国語発達に重要な役割を果たすことは複数のL2習得研究において示されてきた。さらに近年のEFL実証研究においては、学習者の英語のチャンク力と英語の運用力との相関が示されており、チャンクによる英語の指導や学習教材は、日本国内でも広く普及している。一方で、丸暗記や繰り返し学習によるチャンク学習が学習者の基本的な文法理解を阻害してしまう可能性や、誤ったチャンクの定着につながる可能性もいくつかの先行研究が指摘している。このような現状に対し、本研究の課題と成果はEFL学習者の学習に貢献し得るものであり、チャンクを効果的用いた指導の発展にも資するものであると考えている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達 にどのような効果をもたらすのか-コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Journal Title

      COCET研究論集

      Volume: 39 Pages: 137-146

    • NAID

      40022207827

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] In experimental studies how can we deal with chunk productions by learners?2018

    • Author(s)
      Michimoto Yuko
    • Journal Title

      Research Reports of Ube National College of Technology

      Volume: 61 Pages: 26-33

    • NAID

      120006408039

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 産出タスクにおけるEFL学習者のチャンクと統語パターンの分析2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      2 道本祐子「産出タスクにおけるEFL学習者のチャンクと統語パターンの分析」, 外国語教育メディア学会(LET) 関西支部 2019 年度秋季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達にどのような効果をもたらすのか-コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      COCET全国研究大会第43回
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 処理可能性理論の示す発達段階は日本人EFL学習者のスピーキングとライティングの両方から支持されるのか2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 中国四国支部
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] チャンク表示を用いたCALLシステムの構築およびTOEIC読解学習履歴の分析2016

    • Author(s)
      田辺誠、道本祐子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第56回全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語学習者の目標言語に対する意識の異なり―アルゼンチンにおける外国語学習調査2016

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      国際開発学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語コミュニケーション能力の養成に向けたチャンク表示を用いたCALLシステムの構築2016

    • Author(s)
      田辺誠、道本祐子、浅原京子、中村嘉雄
    • Organizer
      平成28年度全国高専フォーラム
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi