• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teacher training resource to integrate international education and primary English education

Research Project

Project/Area Number 16K02955
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

ABE Motoko  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00449951)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords小学校英語教育 / 国際理解教育 / 授業研究 / 質的研究 / 教師教育 / カリキュラム提案 / 小学校英語 / 教員養成 / 教員研修 / A. S. Neillの自由教育 / アクションリサーチ / 英語 / 教育学 / 言語学
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to design a curriculum to integrate international education and primary English education for teacher training. The outcomes are based on data collected in the field research at Summerhill School of which educational principles include development of (global) citizenship, one of the ultimate goals of international education as well as lesson study at Minami-Alps Children's Village elementary school, a sister school of Summerhill in Japan. The outcomes include the following six points; 1) publishing one academic article, 2) presentations at seven academic conferences, 3) publishing a book which include a curriculum and activity plans for elementary school teachers, 4) three presentations at study meetings, 5) holding workshops and open lectures (four in total), 6) publishing three articles for English education magazines.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2016年10月のSummerhill Schoolでの調査では、国際理解教育の基盤である民主主義を教育理念とした教育実践を直接見聞し大変重要な示唆を得た。その教育理念を実践している南アルプス子どもの村小学校での3年にわたる授業研究は質的研究手法を用いた。現在の小学校英語教育では、地球市民として世界のためにアクションを起こすという意識を高めるような授業が普及しているとはいえない。本研究の学術的・社会的意義は、その具体的な実践手法の提示とその意義の共有、及び子どもたち一人一人の変容を追跡する質的授業研究の手法を公開・共有し、教師教育の一手段として提示できたことである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 国際理解教育と小学校英語教育を結ぶカリキュラム構築を目指した探求的実践(Exploratory Practice)―質的研究手法を活かして―2017

    • Author(s)
      阿部始子
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)紀要

      Volume: 36 Pages: 69-87

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際理解教育と小学校英語教育を結ぶカリキュラム構築を目指した 探求的実践(Exploratory Practice) ―質的研究手法を活かして―2017

    • Author(s)
      阿部始子
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要(JASTEC Journal)

      Volume: 36

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の授業で世界の子どもたちに出会うー国際理解教育と英語教育を結ぶ試み―2016

    • Author(s)
      阿部始子
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 566 Pages: 38-39

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 何を、どのように?そしてなぜ?-指導法と目的を考える―2018

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      新英語教育研究会 これからの英語教育を考える会2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもたちの視野を世界へ広げる小学校英語の授業提案~”We Can!”を活用して「地球市民」を育てる~2018

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会文化的アプローチの視点からみた児童の意味解釈の過程-難民問題をテーマとした外国語学習を通して―2018

    • Author(s)
      岩坂泰子 阿部始子
    • Organizer
      JASELE全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「障害と共に生きる」をテーマに―国際理解教育と小学校英語教育を結ぶ試みー2017

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      新英語教育研究会関東ブロック集会2017
    • Place of Presentation
      石和温泉郷ホテル古柏園(山梨県・笛吹市)
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際理解教育の実践を支える教育理念とは-Summerhill Schoolと民主主義―2017

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Presentation] 自己表現活動の組み立て方と評価の視点を探る質的授業研究―授業ユニット“This is me!”を題材に―2017

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国際理解教育を基盤とした小学校英語教育を推進するために―新しいカリキュラムの提案に向けて-2016

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会第31回年次大会
    • Place of Presentation
      名古屋外国語大学(愛知県・日進市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi