• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teacher training program and its evaluation

Research Project

Project/Area Number 16K02957
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Adachi Yuko  新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (00313552)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松岡 洋子  岩手大学, 教育推進機構, 教授 (60344628)
Research Collaborator Weber Anja Caroline  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords移民的背景を持つ人々対象の日本語教育 / 入門期の日本語教育 / 日本語教師教育 / 日本語教師研修 / 日本語教師現職者研修 / 日本語教育実習 / 実践的教授能力 / インターアクション技術 / 移民的背景を持つ日本語学習者 / 教師研修の内容 / 教師研修の評価 / 指導技術 / 教師養成 / 移民教育 / 授業実践力 / 共通フレームワーク
Outline of Final Research Achievements

In this research, the contents and methods of Japanese language teacher training were examined in comparison with the German language teacher trainig with practical experience for foreign workers. Because of the similar situation in Germany and Japan i as the foreigner acceptance, it is very important for Japanese language education to study the German case. It is difficult to train teachers for immigration in Germany. One of the reason why it is difficuto to train teachers is the uniquness of the beginner class for immigration. There are people who are new to learning and people who can not learn because of busy work, etc. and therefore teachers who can draw out their motivation for learning are required. And it is central task of Japanese language teachers training in future, to foster teachers who can realize that learners themselves can connect their learning outcomes to self-actualization, and to improve their motivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では就労を目的とする外国人の増加が予想される。日本社会で異文化的背景を持つ人々と柔軟なコミュニケーションが求められる。コミュニケーション手段は日本語だけではない。しかしコミュニケーションの一つの方法として日本語教育の充実がある。今までの日本語教育は、留学生など日本語を学ぶことが目的の一つである人々を教えてきた。多様な移民的背景を持つ人々を教えた経験はほとんどない。そのため新しい日本語教育人材が必要である。日本語の学習成果が社会における自己実現に結びつくことを学習者自身が実感し、意欲を高めるよう支援できる教師教育研究は、日本のコミュニティ作りに欠かせないものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 日本語を教える「わたし」とその言語教育観について2017

    • Author(s)
      足立祐子
    • Journal Title

      社会言語学

      Volume: 17 Pages: 111-122

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「生活者としての外国人」への言語教育に携わる人材とはどうあるべきか-その人材像・育成方法について再考する2018

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子・安場淳・西口光一・宇佐美洋
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの地域日本語教育人材を問う2018

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子・安場淳・宇佐美洋・富谷玲子・林さと子・今村和宏
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 移住者に対する言語教育人材育成2018

    • Author(s)
      足立祐子
    • Organizer
      韓国言語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CCBIと日本語教師の私2018

    • Author(s)
      足立祐子
    • Organizer
      未来を創ることばの教育をめざして:内容重視の批判的言語教育(Critical Content-Based Instruction: CCBI)のその後
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 移民的背景をもつ人々が学ぶ日本語学習の内容の検討-異文化的背景を配慮したドイツの統合コースの教科書を参考に-2017

    • Author(s)
      足立祐子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教室活動における対話的交流構築の工夫-地域日本語教育の実践記録から-2017

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「専門職性」と「職人性」に着目した教師指導力の評価に関する考察2016

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(愛媛県)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育実習における教師力評価の再整理2016

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      2016年度日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      ヌサドア国際会議場(インドネシア)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育に求められる新たな視点-ドイツにおける移民向け教科書から学ぶこと-2016

    • Author(s)
      足立祐子・松岡洋子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2016-06-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] アジア・欧州の移民をめぐる言語政策2018

    • Author(s)
      松岡洋子・足立祐子
    • Total Pages
      351
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760025
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化と言語政策(pp.32-47執筆担当)2017

    • Author(s)
      松岡洋子(共著)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750345796
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi