• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum development of overseas teaching practice instruction for elementary school English education using CLIL

Research Project

Project/Area Number 16K02958
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Ryan Anthony  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30345938)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新山王 政和  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (10242893)
高橋 美由紀  愛知教育大学, 教育実践研究科, 教授 (30301617)
柳 善和  名古屋学院大学, 外国語学部, 教授 (40220181)
Anthony Robins  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (80324466)
Venema James  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80410695)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
KeywordsCLIL / 小学校外国語教育 / 次期学習指導要領 / 指導力育成 / グローバル化 / 小学校外国語活動・外国語教育 / Cognition / Culture/Community / 英語指導力の向上 / 学級担任の専門性 / 英語コミュニケーション能力 / オーストラリア / 小学校英語 / カリキュラムの構築 / オーストラリアのCLIL / 教育実習 / CLIL(体育・算数・理科) / 「読むこと」の指導 / 附属小学校での実践研究 / オーストラリア海外教育実習 / 海外での教育実践 / 小学校英語教育 / ICTを活用した授業 / 外国語教育 / 外国語教師養成 / 教科指導の高度化 / 海外教育実践指導
Outline of Final Research Achievements

From fiscal 2020,“elementary school foreign language (English) education in response to globalization” was fully implemented in Japanese schools.
In preparation for this change in education, this research investigated the features of elementary school education and co-opted CLIL (Content and Language Integrated Learning) in order to assist elementary school teachers to develop their specialties and adopt international perspectives when teaching. We developed programs to enhance the English teaching abilities of elementary school teachers through interweaving language and culture education, and verified the effects. In addition, while taking into account the various fields of study the trainees-teachers in elementary school education curriculum, we could demonstrate effective active learning modes and methods for “training teachers with high practical skills” to create classes lessons for cross-curricular instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文部科学省の「グローバル化時代の英語教育改革」を踏まえて、本研究では、(1)外国語(英語)はグローバル化時代のコミュニケーションの手段であることの認識、(2)小学校教員の専門分野と国際的な視野における言語や文化の指導、(3)小学校教員志望の学生に対しても「専門性を活かした英語教育指導」「教員養成大学におけるグローバル化の在り方」としてのモデルを示す等、「外国語(英語)教育のカリキュラム開発」として提示することができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (66 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (30 results) (of which Open Access: 17 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (32 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 14 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Baby steps in CLIL teacher training: The ‘language of’ math for teacher-trainees2020

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      外国語研究 Studies in Foreign Languages & Literature Aichi University of Education

      Volume: Vol. 53. Pages: 1-24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL Uncovered: Origins, theory and the basics of planning.2020

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts. 「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり」

      Volume: ー Pages: 1-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL in Practice: Physical education and math with Year 6 in an elementary school2020

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 59-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL and pre-service teacher education: Lesson plans for a CLIL Science Course2020

    • Author(s)
      Ryan, A. & Nagamine, T. & students
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 89-144

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Endnote: ’Soft’ CLIL in Japanese elementary schools2020

    • Author(s)
      Ryan, A
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 229-233

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An encounter with CLIL in Argentina2020

    • Author(s)
      Robins, A
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 147-153

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The role of age appropriacy with particular reference to elementary school education2020

    • Author(s)
      Robins, A
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 209-220

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The International Baccalaureate Primary Years Program (PYP) and CLIL: Some overlapping themes and implications2020

    • Author(s)
      Venema, J.
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 181-197

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL in elementary schools in Japan: Challenges and opportunities2020

    • Author(s)
      Venema, J
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 221-228

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 次期学習指導要領とCLIL2020

    • Author(s)
      柳 善和
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 25-33

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オーストラリアのCLIL(日本語教育、理科)の授2020

    • Author(s)
      柳 善和・高橋美由紀
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 199-206

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバル人材育成のための小学校外国語活動・小学校外国語教育2020

    • Author(s)
      高橋美由紀・山内優佳
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 45-55

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] シンガポール日本人学校 (c)音楽の授業2020

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 162-169

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] シンガポール日本人学校 (d)家庭科の授業2020

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 170-177

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Lessons from Hong Kong English education: HOTS-integrated language learning2019

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      外国語研究 Studies in Foreign Languages & Literature Aichi University of Education

      Volume: Vol. 52 Pages: 115-150

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reflections and thoughts generated by the J-CLIL Seminar University of Stirling2019

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association (J-CLIL), Special issue Proceedings from the CLIL TE Seminar at the University of Stirling, Scotland, the UK J-

      Volume: 20 to 24 August, 2018 Pages: 119-121

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Lessons from Hong Kong English education: HOTS-integrated language learning.2019

    • Author(s)
      Anthony RYAN
    • Journal Title

      Studies in Foreign Languages & Literature. Aichi University of Education.

      Volume: 52 Pages: 115-150

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] How inbound international students can help shape the classroom environment through successful interaction with Japanese students2019

    • Author(s)
      Anthony Robins & Nagamine Takayuki
    • Journal Title

      Studies in Foreign Languages & Literature. Aichi University of Education.

      Volume: 52 Pages: 97-114

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストラリアの初等・中等教育における外国語教育2019

    • Author(s)
      柳善和・高橋美由紀
    • Journal Title

      中部地区英語教育 学会紀要

      Volume: 48 Pages: 221-228

    • NAID

      130007807248

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シンガポール日本人学校と英語教育2019

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Journal Title

      日本在外企業協会 グローバル経営

      Volume: 425 Pages: 40-41

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際理解のために必要なコンピテンシーの育成 「グローバルな子ども達の未来を創る-進みはじめた小 学校英語」2019

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Journal Title

      2018年度広島ESDコンソシアム事業報告書

      Volume: 2 Pages: 138-146

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] A discourse error analysis of English writing2018

    • Author(s)
      Anthony RYAN & SUGIURA Masayoshi
    • Journal Title

      Bulletin of The Faculty of Letters of Aichi Gakuin University

      Volume: 48 Pages: 81-92

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Reflections and thoughts generated by the J-CLIL Seminar University of Stirling2018

    • Author(s)
      Anthony RYAN
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association (J-CLIL), Special issue Proceedings from the J-CLIL TE Seminar at the University of Stirling, Scotland, the UK, 20 to 24 August, 2018

      Volume: 1 Pages: 119-121

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLILを活用した「読むこと」の指導ー絵本教材を活用してー2018

    • Author(s)
      高橋美由紀、柳善和
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 79-86

    • NAID

      40022701342

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICTを活用したアクティブ・ラーニングによる授業実践の研究ー小学校英語における科目的横断型学習を活用して2018

    • Author(s)
      高橋美由紀、鈴木一成
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 36 Pages: 259-266

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ICTを活用した小学校英語教育ースカイプを使用した事例研究を基にー2018

    • Author(s)
      高橋美由紀、大野直子、松田孝
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告、人文・社会科学編

      Volume: 67(1) Pages: 21-31

    • NAID

      120006411397

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Proposal for a CLIL-oriented Period for Integrated Studies in Elementary Schools in Japan2017

    • Author(s)
      Ryan, A.G. & Nagamine, T.
    • Journal Title

      Studies in Foreign Languages & Literature

      Volume: 50 Pages: 77-95

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校・中学校における英語による教科指導 の実践―シンガポール日本人学校における事例研究を基にして―2017

    • Author(s)
      高橋美由紀・柳善和
    • Journal Title

      中部地区英 語教育学会紀要

      Volume: 46 Pages: 185-192

    • NAID

      130006330101

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 外国語教育におけるICT利活用の現状とこれからの展望2016

    • Author(s)
      柳善和
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集(言語・文化篇)

      Volume: 28, no.1 Pages: 9-19

    • NAID

      120005860571

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語の教材開発2016

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Journal Title

      教科学を創る

      Volume: 第2集 Pages: 164-175

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] a CLIL framework with the content again being 'Festivals':2019

    • Author(s)
      Robins, A.
    • Organizer
      中学校教諭二種免許状(外国語(英語)) (異文化理解C) 14th-15th December
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Differences between Immersion Education and CLIL.: Which one is more appropriate to utilize in Japan?2019

    • Author(s)
      Robins, A.
    • Organizer
      'Kokusai Bunka' Aichi University of Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] CLILを取り入れた日本(ローカル)と世界(グローバル)の両方の視点を育成する教育2019

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      外国語教育メディア学会中部支部春季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「オーストラリアにおける男女共同参画の取組について」の講評2019

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      イングリッシュ・フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL in Japanese Elementary Schools2019

    • Author(s)
      Anthony RYAN
    • Organizer
      第5回CLILとアクティブラーニング研究会.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Elementary School English Education2019

    • Author(s)
      Anthony RYAN
    • Organizer
      2019年度愛知教育大学小中英語教育研修会.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Maximizing English in the EFL Classroom2019

    • Author(s)
      James Venema
    • Organizer
      National Changhua University of Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Elementary School English Education,CLIL and Cognition2018

    • Author(s)
      Anthony RYAN
    • Organizer
      全国語学教育学会 (JALT) .
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Elementary School English Education, CLIL and Cognition2018

    • Author(s)
      Anthony RYAN
    • Organizer
      第8回J-CLIL研究発表会 東洋英和女学院大学大学院
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Teacher Trainees and Overseas Teaching Practice in Australia2018

    • Author(s)
      Anthony RYAN&Anthony Robins
    • Organizer
      2018 ROC-TEFL Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Helping International Students to Bring the World into the Language Classroom2018

    • Author(s)
      Anthony Robins
    • Organizer
      2018 ROC-TEFL Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Bringing the Festive Spirit to a Teacher Training Weekend2018

    • Author(s)
      Anthony Robins & Hankin Elick, Nagamine Takayuki.
    • Organizer
      JALT Toyohashi Chapter
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 異文化理解C2018

    • Author(s)
      Anthony Robins
    • Organizer
      中学校教諭二種免許状(外国語(英語))
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童の主体的な学びを促す文字指導とその評価 文部科学省配布教材及び児童用の英語辞書を活用した調査から2018

    • Author(s)
      高橋美由紀・山内優佳・柳善和
    • Organizer
      第39回JASTCE 全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語(英語)教育における授業づくり-デジタル教材を活用して2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 第58回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 世界を感じながら英語を学ぶ子ども達でいっぱいに!2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      公文教育研究会 那覇事務局研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際理解のために必要なコンピテンシーの育成 「グローバルな子ども達の未来を創る-進みはじめた小学校英語」2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      2018年度広島ESDコンソシアム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育へ繋げる外国語活動の文字指導: Developing phonological awarenessに焦点をあてて2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第91回 中部支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 人間性を育むための外国語活動・教育のあり方2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      愛知県豊田市立東保見小学校研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 韓国の事例から日本の英語教育を考える2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      KOTRA(大韓貿易投資振興公社)東京貿易館研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の言語文化と英語教育2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      ロシア ニジニノブゴルド言語大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ロシアの小学校英語教育―低学年からの教育と文字指導―2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CLILの授業実践(6年生の体育の授業、算数の授業)2018

    • Author(s)
      Ryan Anthony
    • Organizer
      附属名古屋小学校
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] これからの時代に求められる小学校英語科教育と協働的な学び2018

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      文部科学省 ユネスコ活動費補助金 グローバル人材の育成に向けたESD研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The traditional symbols of Japan (colors, numbers, flowers, animals), superstitions and traditional customs2018

    • Author(s)
      Miyuki Takahashi
    • Organizer
      Kazan Federal University, Institute of International Relations, History and Oriental Studies
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校3年生の英語能力及び英語学習の実態に関する研究2017

    • Author(s)
      柳善和、高橋美由紀
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CLILを活用した「読むこと」の指導ー絵本教材を活用して2017

    • Author(s)
      高橋美由紀、柳善和
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Using CLIL to Improve Language and Pedagogical skills (Content theme: Festivals).2017

    • Author(s)
      Anthony Robins
    • Organizer
      中学校二種免許更新講習(異文化理解講座)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ATP2017 オーストラリアにおけるCLILの授業の創造ー教育実習指導を通して2017

    • Author(s)
      Ryan Anthony
    • Organizer
      オーストラリアメルボルン州(州内の小学校)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Comparison of Chinese and Japanese English Education for Primary Schools: Focus on Reading and Writing.2016

    • Author(s)
      Takahashi, Miyuki. & Yanagi, Yoshikazu
    • Organizer
      Takahashi, Miyuki. & Yanagi, Yoshikazu
    • Place of Presentation
      The 11th International Symposium on Teacher Education in East Asia. At Centural China Normal University, Wuhan, China.
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校・中学校における英語による教科指導の実 践―シンガポール日本人学校における事例研究を基にして―2016

    • Author(s)
      柳善和・高橋美由紀
    • Organizer
      第46回中部地区英 語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      鈴鹿医療科学大学白子キャンパス(三重県・鈴鹿市)
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語で発信できる能力育成について―ICT機器を 活用して―2016

    • Author(s)
      高橋美由紀・柳善和
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学(東京都・板橋区)
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] CLIL in diverse contexts. 次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり2020

    • Author(s)
      Ryan, A.& Takahashi, M. (Eds)
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      鳴海出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 人間性の涵養 新学習指導要領の究極的な目標は2019

    • Author(s)
      梶田叡一・鎌田首治朗・金澤孝夫・湯峯裕・金山憲正・菅井啓之・西村紗貴・岡本祐佳・中村哲・飯田真人・山口聖代・高橋美由紀・中村浩也・安部秀高
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      金子出版
    • ISBN
      9784760860135
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教科開発学を創る-愛知教育大学大学院共同教科開発学専攻編2018

    • Author(s)
      石川恭・倉本哲男・野地恒有・稲葉みどり・高橋美由紀・古田真司・筒井清次郎
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教科開発学を創る 第2集2018

    • Author(s)
      愛知教育大学大学院共同教科開発学専攻編(高橋美由紀、石川恭、倉本哲男、野地恒有、稲葉みどり、古田真司、筒井清次郎)
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • ISBN
      9784903389769
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi