Project/Area Number |
16K02965
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
Saito Nobuhiro 九州大学, 留学生センター, 准教授 (20600125)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
玉岡 賀津雄 名古屋大学, 人文学研究科, 教授 (70227263)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 韓国語文法テスト / テスト法 / 言語能力の測定 / 韓国語習得 / 中国語母語話者の韓国語習得 / 韓国語文法能力テスト / 中国人韓国語学習者 / 言語習得 / 韓国語 / 文法能力 / 測定テスト / 項目応答理論 |
Outline of Final Research Achievements |
In Korean acquisition as a second language, there was no tool to measure the subject's ability in a simplified way, and Saito and Tamaoka (2014) developed the lexical proficiency test for measure the entire Korean proficiency of subject by asking a limited number of vocabulary. This study, as its grammatical version, developed a test to measure the overall Korean language ability of subjects by asking a limited number of grammatical items. For this purpose, 72 grammar test items were conducted on 114 Chinese native speakers. The data analysis program extracted 36 items with high degree of relevance. We developed a test for standardization of a simple subject that can be used in a short time.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
外国語としての韓国語学習者のための文法能力テストを開発し,基本指標として広く一般に使用できるようにすることを目的として,36問からなる簡易的な文法能力測定テストを作成した。従来,多くの韓国語習得に関する研究論文では、被験者のレベルの統制がなされておらず、所属クラスや学習歴、あるいは韓国語能力試験などの検定試験の級を被験者のレベルとして使用している場合が見受けられ,非常に曖昧なレベル基準によって実証研究を行うという問題があったが,この成果により,より精緻な習得研究のレベル分けツールが提供された。
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