• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing the Grammatical knowledge test for learners of Korean as a second language

Research Project

Project/Area Number 16K02965
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Saito Nobuhiro  九州大学, 留学生センター, 准教授 (20600125)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 玉岡 賀津雄  名古屋大学, 人文学研究科, 教授 (70227263)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords韓国語文法テスト / テスト法 / 言語能力の測定 / 韓国語習得 / 中国語母語話者の韓国語習得 / 韓国語文法能力テスト / 中国人韓国語学習者 / 言語習得 / 韓国語 / 文法能力 / 測定テスト / 項目応答理論
Outline of Final Research Achievements

In Korean acquisition as a second language, there was no tool to measure the subject's ability in a simplified way, and Saito and Tamaoka (2014) developed the lexical proficiency test for measure the entire Korean proficiency of subject by asking a limited number of vocabulary. This study, as its grammatical version, developed a test to measure the overall Korean language ability of subjects by asking a limited number of grammatical items. For this purpose, 72 grammar test items were conducted on 114 Chinese native speakers. The data analysis program extracted 36 items with high degree of relevance. We developed a test for standardization of a simple subject that can be used in a short time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語としての韓国語学習者のための文法能力テストを開発し,基本指標として広く一般に使用できるようにすることを目的として,36問からなる簡易的な文法能力測定テストを作成した。従来,多くの韓国語習得に関する研究論文では、被験者のレベルの統制がなされておらず、所属クラスや学習歴、あるいは韓国語能力試験などの検定試験の級を被験者のレベルとして使用している場合が見受けられ,非常に曖昧なレベル基準によって実証研究を行うという問題があったが,この成果により,より精緻な習得研究のレベル分けツールが提供された。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 韓国語学習者の初級韓国語助詞の習熟度について2018

    • Author(s)
      斉藤信浩、小島大輝
    • Journal Title

      朝鮮語教育ー理論と実践ー

      Volume: 13

    • NAID

      130007826419

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多肢選択式テストにおける体言末終声の有無と助詞のヒントによる解答可能性2017

    • Author(s)
      斉藤信浩、金美仙、小島大輝
    • Journal Title

      朝鮮語教育ー理論と実践ー

      Volume: 12

    • NAID

      130007826508

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] IRTを利用した韓国語学習者のための文法能力試験2019

    • Author(s)
      斉藤信浩
    • Organizer
      台湾韓国語文学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語母語話者のデータ検証による韓国語文法能力測定テストの開発2017

    • Author(s)
      斉藤信浩・玉岡賀津雄・林玄情・金龍
    • Organizer
      言語科学会(言語科学会第十九回年次国際大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語テストにおけるパッチムと助詞はヒントになりうるか2016

    • Author(s)
      斉藤信浩、金美仙、小島大輝
    • Organizer
      第5回 朝鮮語教育学会・朝鮮語研究会 合同大会
    • Place of Presentation
      東京大学駒場キャンパス学際ホール
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi