• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Self-Analysis Tool of Basic English Skills for College Students and Working Adults and Construction of its Formative Use

Research Project

Project/Area Number 16K02970
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionYokohama City University

Principal Investigator

Kato Chihiro  横浜市立大学, 国際教養学部(教養学系), 准教授 (20638233)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田島 祐規子  横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 教授 (70377117)
村上 嘉代子 (平野嘉代子)  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (90424895)
前川 浩子  金沢学院大学, 文学部, 准教授 (10434474)
工藤 泰三  名古屋学院大学, 国際文化学部, 講師 (60734209)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords英語教育 / 教育効果・測定 / 文法 / 語彙 / 英語基礎力 / 診断テスト / 形成的アセスメント / 外国語教育 / 教育評価・測定 / 英語基礎力測定 / 形成的評価
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop a self-diagnosis tool for basic English ability intended for university students and working adults, and to devise a formative usage of the tool in the lesson incorporating external exams and construct the curriculum. At the first step, we improved the RLG test: basic English ability test, and developed a Web tool that helps learners self-diagnose their basic skills of vocabulary and grammar with the test. At the second step, we analyzed the vocabulary and grammar acquisition of RLG test takers, and clarified the tendency of the gap between reading and listening vocabularies-difference in the number of vocabulary acquired- according to proficiency levels. At the third step, we developed a Web tool to learn reading and listening vocabulary.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

語彙と文法の基礎学力を自己診断できるWebツールは、学習者がこれまでの学習を振り返り今後の学習方法を検討する上で役立つものである。語彙テストはJACET8000に基づいており、文法テストは主要文法項目別に分類されているため、受験者データを分析することにより、日本人学習者特有の習得傾向を把握することに役立てられる。本研究においても、Reading語彙とListening語彙とのギャップが、習熟度によって異なることが明らかになった。また本研究で提供したWeb語彙学習ツールは英語学習から遠ざかっている社会人だけでなく、初学者である小学生にも有用であることが利用者の反応から明らかとなった。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 地球的課題を扱うCLIL授業実践における高次思考を促す試み2018

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集 言語・文化篇

      Volume: 29(2) Pages: 39-50

    • NAID

      120006458540

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] What problems does a writing teacher find in freshmen’s English writing? :Six features found in freshmen’s writing2018

    • Author(s)
      Yukiko Tashima
    • Journal Title

      The Journal of Tokiwanomori

      Volume: 5 Pages: 1-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文法の基礎知識を測るGテストの形成的利用-コミュニケーション活動と文法指導の両立を目指して-2018

    • Author(s)
      加藤千博、田島祐規子、村上嘉代子、前川浩子
    • Journal Title

      横浜市立大学論叢

      Volume: 69 Pages: 57-78

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 文法の基礎知識を測るGテストの形成的利用―コミュニケーション活動と文法指導の両立を目指して―2017

    • Author(s)
      加藤千博、田島祐規子、村上嘉代子、前川浩子
    • Journal Title

      横浜市立大学論叢

      Volume: 68

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] J-POSTLを活用した現職中学教員研修:「学び続ける英語教師の確立」を目指して2017

    • Author(s)
      加藤千博、小出文則、前屋敷祐一、高嶋紀子
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 4-1 Pages: 104-118

    • NAID

      40021127168

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Development of a Reading Vocabulary Test: Sophistication of RLG Test2018

    • Author(s)
      Kayoko H. Murakami, Taizo Kudo, Yukiko Tashima
    • Organizer
      The JACET 57th International Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語教師の成長ツールであるJ-POSTLとは何か2017

    • Author(s)
      髙木亜希子、醍醐路子、浅岡千利世、加藤千博
    • Organizer
      言語教育EXPO 2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学 (東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Integration of Person In Context Theory (PICT) and Spirituality: Aimed at Establishing Tangible Self-awareness of L2 Motivation toward Self-and-Language Maturity2017

    • Author(s)
      KANAOKA Masao, USHIODA Ema, WATANABE Atsuko, KATO Chhiro
    • Organizer
      JACET International Convention
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 大学英語教育の質的転換-「学ぶ」場から「使う」場へ2019

    • Author(s)
      佐藤響子、Carl McGary、加藤千博
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106187
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] RLG研究会(英語教育)

    • URL

      http://rlgtest-english.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report 2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi