• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of phonological awareness instruction programme for Japanese L1 children: With an aim of introducing early literacy into Japanese elementary school English education

Research Project

Project/Area Number 16K02971
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

Ikeda Chika  愛知県立大学, 外国語学部, 教授 (50305497)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords音韻認識 / 初期リテラシー技能習得 / 英語読み書き技能習得 / 小学校英語教育 / 小学校外国語教育 / 英語リテラシー技能習得 / 読み書き技能習得 / リテラシー習得 / リテラシー指導 / 小学校外国語活動 / リテラシー教育 / 外国語教育 / 初期リテラシー
Outline of Final Research Achievements

Phonological awareness (PA) is sensitivity to the sound structure of language, especially the internal structure of words. This study claimed the significance of developing PA prior to the introduction of early literacy instruction in Japanese elementary school English education. A series of PA assessments by means of both recognition and production tasks revealed that the basic phonological unit of Japanese, which is mora, affects the segmentation of English words by Japanese-speaking children. Based on the findings of phonological processing of those children, the intensive programme for enhancing PA necessary for learning to read in English was proposed, especially focusing on the Japanese L1 children. Some part of this programme can be incorporated in the teaching of the “Romanisation of Japanese”in the Japanese curriculum. The proposed programme was implemented in several elementary schools and yielded the effect of elaborating children’s PA after the instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

音韻認識は文字的要素を含まず、音の分析や操作を行う能力である。英語の「文字と音の対応」を知識として学び、単語を発音できるようになるフォニックスに必要な基礎能力であるものの、日本の英語教育研究ではまだ認知度が低い。母語である日本語の音韻特徴が、英語の音韻認識習得に及ぼす影響を、継続的に様々な手法で明らかにした点に、本研究の学術的意義がある。また音韻認識を、国語科のローマ字指導と連携させ、英語の文字指導を始める前に確実に発達させる重要性を唱えたこと、および小学校の英語教科化に合わせ、日本語を母語とする小学生の「英語の初期読み書き」習得困難を回避するための研究であることに社会的意義もある。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 小学校「外国語」徹底解説2020

    • Author(s)
      池田 周
    • Journal Title

      英語情報

      Volume: Vol. 2 Pages: 2-19

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フロントライン教育研究「文字の音に気付く ― 国語科のローマ字指導と外国語科の接続を意図した音韻認識指導の在り方」2019

    • Author(s)
      池田 周
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1月号 Pages: 74-77

    • NAID

      40021778938

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語を母語とする小学生の音韻認識 ― 音素操作タスクに見られるモーラ認識の影響 ―2018

    • Author(s)
      池田 周
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: Vol. 18 Pages: 52-67

    • NAID

      130007629937

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校段階での英語音韻認識指導 - その意義と指導可能性2016

    • Author(s)
      池田 周
    • Journal Title

      英語教育研究

      Volume: 第7号 Pages: 9-17

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子音の「音」への気づきを生かす:「音韻認識から初期スペリングへの指導」予備研究2019

    • Author(s)
      池田 周
    • Organizer
      小学校英語教育学会 北海道研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「文字の「音」に気づく ― ローマ字指導からの接続を意識した「音韻認識」 指導プログラム ―」2019

    • Author(s)
      池田 周
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 音韻認識の指導プログラム構築に向けて ― 内容の組立てと指導可能性 ―2017

    • Author(s)
      池田 周
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)兵庫大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語を母語とする小学生の音韻認識 ― 産出タスクに見られるモーラ認識の 影響 ―2016

    • Author(s)
      池田 周
    • Organizer
      小学校英語教育学会第16回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi