• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Study to Promote Intercultural Teaching in English Language Classrooms

Research Project

Project/Area Number 16K02972
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

Natsue Nakayama  文教大学, 教育学部, 准教授 (50406287)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords異文化間能力 / 小学校外国語教育 / 教材分析 / 活動例 / 『言語教師のポートフォリオ(J-POSTL)』 / 『言語と文化の複元的アプローチ参照枠)』 / 児童の発達段階 / 活動事例 / ことばと文化の複元的アプローチ参照枠 / 小学校英語指導者のポートフォリオ / 異文化間教育 / 小学校外国語 / 教材 / 言語教師のポートフォリオ / 小学校英語 / J-POSTL / 小中学校英語授業 / 文化指導事例集 / J-POSTL(『言語教師のポートフォリオ』)
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was three-fold: (1) To understand teaching situations in Japanese English classes that try to enhance students' intercultural competence (IC), (2) To identify what IC elements could be taught according to children's developmental stages, and (3) To promote IC teaching by developing IC activities for English classrooms. Data was collected through textbook analysis and a survey on teachers' perceptions of fostering certain ICs at different grades of elementary schools. Results showed the IC elements of "curiosity" and "cultural diversity" could be taught to children of all ages. Conversely, textbook analysis and interviews with Japanese elementary school English teachers revealed that "influence of culture" and "cultural relativism" were elements difficult to develop at the elementary level. However, classroom observations imply that these elements, which were identified as difficult, may still be developed through classroom activities aimed at enhancing IC.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

21世紀市民に求められる能力の一部としても注目される異文化間能力(IC)の育成について、日本の小学校外国語教育の文脈において検討した。小学校段階において扱うことが妥当なIC要素、扱うことが困難なIC要素について、補助教材の分析や、英語指導者対象の聴聞会・質問紙調査など複数の調査を通じて分析した。また、IC要素を育む活動例を研究会やWSを通じ、指導者の先生方と作成・実践することで、より文脈に即した実践例を提案することが可能となった。更に、作成された活動例を分析することで、扱うことが困難とされるIC要素の育成法について示唆を得ることができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] English Classroom Activities that Enhance Students' Intercultural Competence: Based on the New English Materials Developed to Align with the Revised Course of Study2019

    • Author(s)
      Natsue Nakayama, Rika Wakamatsu, Junya Narita, and Kagari Tsuchiya
    • Journal Title

      Language Teacher Education, JACETSIG-ELE Journal.

      Volume: 6(2) Pages: 62-82

    • NAID

      40021993340

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習指導要領の改訂に伴う小学校外国語教材の変化―異文化間能力育成の観点から―2019

    • Author(s)
      中山夏恵・栗原文子
    • Journal Title

      Language Teacher Education (JACET教育問題研究会会誌)

      Volume: 6-1 Pages: 94-112

    • NAID

      40021840332

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童の異文化間能力を育む活動事例の提案―移行期用小学校外国語教材 『We Can!』を中心に―2019

    • Author(s)
      中山夏恵・若松里佳・成田潤也・土屋佳雅里
    • Journal Title

      Language Teacher Education (JACET教育問題研究会会誌)

      Volume: 6-1 Pages: 113-128

    • NAID

      40021840359

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イタリアのCLIL授業観察から考察する日本の外国語教育への応用2018

    • Author(s)
      安達理恵,二五義博,栗原文子,中山夏恵,藤原三枝子
    • Journal Title

      Language Teacher Education (JACET教育問題研究会会誌)

      Volume: 5 Pages: 145-155

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における異文化間能力育成に関わる指導の 現状と課題―『Hi, Friends!』の分析を中心に2017

    • Author(s)
      中山夏恵
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: 4 Pages: 43-58

    • NAID

      40021127106

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 児童の異文化間能力(IC)を育む外国語の授業ーその意義と授業づくりの視点ー2020

    • Author(s)
      中山夏恵,成田潤也,土屋佳雅里
    • Organizer
      言語教育エクスポ(JACET教育問題研究会主催)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの小学校英語指導者に必要な資質・能力の特定―小学校教 職課程履修生と小学校教員から得られた調査結果を基に―2020

    • Author(s)
      山口高領,米田佐紀子,中山 夏恵,藤井佐代子
    • Organizer
      言語教育エクスポ(JACET教育問題研究会主催)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語指導者の資質・能力に対する小学校現職教員の意識と小・中・高の連携の課題―小学校現職教員対象「J-POSTLエレメンタリー」全国調査の結果から―2019

    • Author(s)
      中山夏恵,山口高領,久村 研
    • Organizer
      JACET関東支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒の異文化間コミュニケーション能力を育む授業を考える2019

    • Author(s)
      中山夏恵
    • Organizer
      国際教育研究会 ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童の発達段階に即した異文化理解活動の提案―色の捉え方の文化差に注目して―2019

    • Author(s)
      中山夏恵,成田潤也,土屋佳雅里
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 第 39 回秋季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校現職教員対象「J-POSTLエレメンタリー」全国調査結果の概要と今後の課題2019

    • Author(s)
      長田 恵理,山口 高領,中山 夏恵, 久村 研
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019(JACET教育問題研究会主催)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語授業の現状と課題―異文化間能力育成の観点から―2019

    • Author(s)
      中山 夏恵
    • Organizer
      小学校テーマ別英語教育研究会 Study Meeting
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ”How to enhance intercultural competence in Japanese primary school English classes”2018

    • Author(s)
      中山 夏恵
    • Organizer
      JALT群馬支部 Monthly Meeting
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校において育成すべき異文化間能力の検討ー英語指導者対象の意識調査から2018

    • Author(s)
      中山 夏恵
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)The 57th JACET International Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異文化間能力を促す活動案の提案―移行期用教材『We Can!』に注目して―2018

    • Author(s)
      中山 夏恵, 若松 里佳, 成田 潤也, 土屋 佳雅里
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第38回秋季研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 深い学びと異文化理解2018

    • Author(s)
      中山 夏恵
    • Organizer
      教育課題解決セミナー (文教大学生涯学習センター主催)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 言語と異文化への関心を高める小学校外国語教育2018

    • Author(s)
      阿部志乃,安達理恵,中山夏恵,栗原文子
    • Organizer
      言語教育エキスポ(JACET教育問題研究会主催)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Tips on fostering intercultural communicative competence in Japanese primary school English classes2018

    • Author(s)
      Natsue Nakayama, Fumiko Kurihara
    • Organizer
      53rd RELC International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 次期学習指導要領の3つの柱を踏まえた小・中・高の指導と接続を考える2017

    • Author(s)
      本多敏幸・中山夏恵・長沼君主
    • Organizer
      ELEC同友会英語教育学会
    • Place of Presentation
      清泉女子大学
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校の英語授業における 児童の異文化間能力を育成する指導の意義と可能性2017

    • Author(s)
      中山夏恵・土屋佳雅里・金藤明美・宇田川きのみ・若松里佳
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017(JACET教育問題研究会主催)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 言語教師のポートフォリオ(J-POSTL)の有効性―次期学習指導要領に含まれる諸概念の可視化を目指して―2017

    • Author(s)
      中山夏恵,栗原文子,久村研
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会(KATE)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CLILにおけるCultureとCommunityに関する一考察―イタリアの小・中学校のCLIL授業を中心に―2017

    • Author(s)
      栗原文子,中山夏恵
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会(KATE)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] J-POSTLを活用した英語教師教育の方法-成長する英語教師を目指して2017

    • Author(s)
      浅岡千利世,栗原文子,中山夏恵,清田洋一
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イタリアのCLIL授業観察から考察する日本の外国語教育への応用2017

    • Author(s)
      安達理恵、二五義博、栗原文子、中山夏恵
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における指導事例集開発の提案2017

    • Author(s)
      中山夏恵
    • Organizer
      小中学校において異文化間能力を育む指導について考える会(JACET教育問題研究会主催)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] IC指導の重要性と指導事例集の収集の意義2017

    • Author(s)
      中山夏恵
    • Organizer
      小中学校において異文化間能力を育む指導について考える会(JACET教育問題研究会主催)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の異文化間能力を促す英語授業の検討-J-POSTL(言語教師のポートフォリオ)の記述文を中心に2016

    • Author(s)
      中山夏恵・土屋佳雅里・若松里佳
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル時代に求められる異文化間能力-英語授業における現状と課題-2016

    • Author(s)
      中山夏恵・栗原文子
    • Organizer
      国際教育研究所 第167回月例研究会
    • Place of Presentation
      財団法人日本英語検定協会会議室
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の中学校英語教科書に見られる異文化間理解教育2016

    • Author(s)
      中山夏恵
    • Organizer
      異文化間理解教育についての講演会とシンポジウム(JACET教育問題研究会主催)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-10-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育における異文化間能力育成の重要性と指導の観点2016

    • Author(s)
      中山夏恵・大崎さつき・安達理恵・栗原文子
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 行動志向の英語科教育の基礎と実践2017

    • Author(s)
      JACET教育問題研究会
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      4384058764
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 『NEW HORIZON Elementary 5, 6 』に観察される異文化理解の視点

    • URL

      https://ten.tokyo-shoseki.co.jp/ten_download/2019/2019063603/2019063603-01.htm

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 異文化理解を促す授業を考える―『NEW HORIZON Elementary 5 』を中心に―

    • URL

      https://ten.tokyo-shoseki.co.jp/ten_download/2019/2019063603/2019063603-02.htm

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 異文化理解を促す授業を考える―『NEW HORIZON Elementary 6 』を中心に―

    • URL

      https://ten.tokyo-shoseki.co.jp/ten_download/2019/2019063603/2019063603-03.htm

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi