Studying abroad in English-speaking countries and non-English-speaking countries: Longitudinal comparison of English proficiency, amount of language contact, and learning attitudes
Project/Area Number |
16K02984
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Gakushuin Women's College (2017-2019) Keisen University (2016) |
Principal Investigator |
Tajima Chihiro 学習院女子大学, 国際文化交流学部, 准教授 (60365062)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 短期留学成果 / 英語習熟度 / 異文化感受性 / モチベーション / コミュニケーションへの積極性 / 言語不安 / 評価研究 / 混合研究法 / 非英語圏短期留学 / 異文化コミュニケーション / 短期語学留学 / 非英語圏への留学 / 英語圏への留学 / 混合型研究 / 学習者意識の変容 / 英語伸長度 / 教育評価・測定 / 共通語としての英語 / Lingua Franca / 短期英語留学 / 言語学 / 英語 / リンガ・フランカとしての英語 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project compared short-term study abroad outcomes in two types of destinations: English-speaking countries and non-English-speaking countries in terms of English proficiency, amount of language contact, and learning attitudes. The study reported, by comparing 4-week short-term study abroad outcomes, learners studying in the English-speaking countries and non-English-speaking countries, on average, both made significant increase in their English proficiency and developed learning attitudes, such as motivation, willingness to communicate, and lowered language anxiety. In addition, this study confirmed that development of intercultural awareness was not automatic, and implied that for both destinations, learners need to have access to pre-departure education to enhance intercultural awareness before going abroad.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義はこれまで解明されていなかった以下を検証した点である。フィリピンとカナダの1カ月間の短期英語留学を比較した結果:1)フィリピンおよびカナダ留学者の「英語習熟度」に伸長が示された。2)フィリピンおよびカナダ留学者の情意面、すなわち「コミュニケーションへの積極性」と「英語学習への動機」の向上と、「言語不安」の減少が示された。3)フィリピンおよびカナダ留学者の「異文化感受性」の向上は確認されなかった。4)フィリピンおよびカナダ留学者の「英語習熟度」と「異文化感受性」に関係性は確認されなかった。 社会的意義はフィリピンにおいても英語圏と同程度の留学成果を得られる事を示した点である。
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Report
(5 results)
Research Products
(30 results)