• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing English reading diagnostic test and evaluating its test score validity

Research Project

Project/Area Number 16K02985
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionToyo University (2018-2019)
Kanto Gakuin University (2016-2017)

Principal Investigator

KUMAZAWA Takaaki  東洋大学, 経済学部, 准教授 (20366933)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) N Timothy  東洋大学, 経済学部, 教授 (40246161)
佐藤 敬典  上智大学, 言語教育研究センター, 助教 (60758506)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords言語テスト理論 / 英語教育学 / 認知診断モデル / 英語読解テスト / ラッシュモデル / Can-doリスト / 読解認知処理スキル / プレイスメントテスト / 信頼性 / 診断テスト / 読解時の認知スキル / テスト得点の妥当性 / 外国語教育 / 言語教育測定
Outline of Final Research Achievements

One of the major outcomes of this research is that this research made an attempt to find out basic learners' (A1 and A2 as reference to CEFR) cognitive processing while taking a diagnostic reading test. The other major outcome is that while CEFR is used to describe overall levels, this research made an attempt to develop a self-evaluation can-do survey that is designed for specific targeted learners' reading achievement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

受験者の中でも特に中級・基礎レベルの対象者はテスト受験中には特に一文一文を正確に読み取ろうとしない傾向にあるということがいえる。また,キーワードを拾い読みするのみで正確な文理解ができないことともいえる。この観点からもリメディアル教育の一環として訳読などを通しての精読の重要性は否定できない。認知診断評価(CDA)の枠組みでのプレイスメントテスト開発ならびに認知診断モデルの有用性である。CDAの一環としてカリキュラム内での学修到達度目標の習熟度を測定するプレイスメントテストを開発し,さらに一つの項目で複数の認知スキルを測定することができるCDMから得られるフィードバックは有益的な情報となりうる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 学内開発英語プレイスメントテスト得点の信頼性について2018

    • Author(s)
      熊澤孝昭
    • Journal Title

      関東学院教養論集

      Volume: 29 Pages: 1-7

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 読解can-doリストの開発について2019

    • Author(s)
      熊澤孝昭,Newsfield Timothy
    • Organizer
      東洋大学・人間科学総合研究所の「大学の外国語教育の現状と未来―異文化理解と外国語教育―」 研究チーム 公開研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Using a cognitive diagnostic model to examine remedial Japanese university students’ grammatical knowledge2016

    • Author(s)
      Takaaki KUMAZAWA
    • Organizer
      Asian Association for Language Assessment
    • Place of Presentation
      Sanur, Bali, Indonesia
    • Year and Date
      2016-05-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本言語テスト学会例会2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi