• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study of Central European and German secondary schools - an examination of trans-national and trans-regional systems.

Research Project

Project/Area Number 16K03000
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Historical studies in general
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

SHINDO Shuichi  大阪大学, 大学院人文学研究科(外国学専攻、日本学専攻), 教授 (80294172)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsドイツ近現代史 / 教育社会史 / 中等学校 / 中央ヨーロッパ / ギムナジウム / 学校記録 / ドイツ教育社会史 / 中等学校システム / 学校社会史 / ドイツ / オーストリア / ドイツ語圏 / 中等教育 / 多文化 / 文化交流 / 学校システム / 西洋史 / 比較研究
Outline of Final Research Achievements

In this Project would investigated the structure of the network of German-language secondary schools (gymnasiums) covering Central Europe and clarify the system and function of the "school annual report," which also serves to guarantee the quality of educational content in the schools. In particular, it was able to collect a certain amount of data on school groups in border areas where German is not the main language spoken, through a survey conducted before the spread of the new corona infection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在のEU統合や教育のボローニャ体制につながる、国境を越えた学校のネットワークが中央ヨーロッパに存在し、その仕組みを明らかにすることができた。また、19世紀後半以後の社会の「資格社会化」に伴う教育の質保証が、どのような形で確保されていたのかが明確になった。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2020 2016 Other

All Journal Article (1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「学校年報」から見るドイツ中等学校の世界 : 19・20 世紀ドイツ語圏におけるギムナジウムのネットワークに関する史料状況2023

    • Author(s)
      進藤 修一
    • Volume
      42
    • Pages
      33-42
    • DOI

      10.18910/90040

    • ISSN
      09119299
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ドイツ人が語る ドイツ現代史2023

    • Author(s)
      ドミニク・ゲッパート、進藤 修一、爲政 雅代
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623095261
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] はじめて学ぶドイツの歴史と文化2020

    • Author(s)
      南直人、谷口健治、北村昌史、進藤修一
    • Total Pages
      346
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090150
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ドイツの歴史を知るための50章2016

    • Author(s)
      森井裕一
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 研究者総覧

    • URL

      http://www.dma.jim.osaka-u.ac.jp/search?m=home&l=ja

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi