Inscription on Ukita Yoshiie's Portrait and the Political History of the Sengoku Period
Project/Area Number |
16K03015
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese history
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
SAITO Natsuki 名古屋大学, 人文学研究科, 教授 (20456627)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 宇喜多能家 / 五山文学 / 画像賛 / 九峰宗成 / 細川高国 / 浦上村宗 / 紅岸寺 / 池田継政 / 画像 / 賛 / 五山 / 岡山藩 / 仏教 / 儒教 |
Outline of Final Research Achievements |
The portrait of UKITA Yoshiie bears an inscription. In this work, I have taken a closer look at the inscription based on a new high-definition infrared digital image of the colophon reproduced directly from the original painting. The content of the inscription, which was written in 1524, touches on two aspects of Yoshiie's life: his family background and his battlefield exploits. Regarding Yoshiie's background, a common assumption is that he is descended from the Baekje royal family. Yet from the inscription, Yoshiie himself contends that he rose out of the merchant class to become the knight class, and founded a new family linage. Turning to military exploits, the skirmishes and battles of UKITA Yoshiie and other regional warlords helped secure HOSOKAWA Takakuni's support for the twelfth ASHIKAGA Shogun Yoshiharu in ways that are largely omitted from the documents and diaries of court nobles and monks living in the capital.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義は、五山文学の一ジャンルに属する画像賛について、その史料的特質に関する展望を得たことである。一言で言えば、当事者の主観的な事実に属する機密的な事項を記している、ということである。類例の検討にむけて重要な足がかりを得られたと考える。 社会的意義は、国指定の重要文化財ではあるものの、文学、美術、史学のはざまにあって、十分に検討が加えられてこなかった画像賛を中心に、画像のもつ意味を明確にしたことである。あわせて、近世から現代にかけての伝来事情について、現段階で確認できる限りのことを確認し、画像の伝来に近世以来の民間人の多大な努力があったことも解明した。
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)