• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Private Railways during the Wartime and Early Postwar Period: Diversity of Private Railway Business

Research Project

Project/Area Number 16K03790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Economic history
Research InstitutionKomazawa University

Principal Investigator

WATANABE KEIICHI  駒澤大学, 経済学部, 教授 (00267387)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords鉄道史 / 民営鉄道(私鉄) / 戦時経済 / 戦時国有化 / 戦後復興 / 民営鉄道 / 戦時買収私鉄 / 払下げ運動 / 交通史 / 鉄道史料 / 経済史
Outline of Final Research Achievements

The subject of this research is to consider Japanese private railways from the war period to the postwar reconstruction period (late 1930s to early 1950s) using undisclosed historical materials, and to raise a new perspective on the history of railways during that period.
I focused on the dynamism and diversity from the wartime to the postwar period, taking as an example some private railways for which historical materials existed at that time. In particular, I clarified the actual management of a series of private railways that were nationalized from 1943 to 1944, when there was little research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が分析対象とした民営鉄道(私鉄)とは、「公共性」と「営利性」をあわせ持った事業である。統制経済の下では、国家機関である国有鉄道の動向や論理が前面に押し出されることになるが、その一方で民営鉄道の存在意義が否定されたわけではない。統制経済というある種の「公共性」を大前提としながらも、企業としての「営利性」を全く放擲できない民営鉄道の行動に着目することで、日本の鉄道史における戦時期から戦後復興期までを、ダイナミズムあるものとして再構成することが可能となる。現在、日本の公共交通をめぐる公共性と営利性との関係はいっそう重要な問題となりつつあるが、そのような今日的課題にも示唆を与えるであろう。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 書評:恩田睦著『近代日本の地域発展と鉄道-秩父鉄道の経営史的研究-』2021

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Journal Title

      鉄道史学

      Volume: 39 Pages: 70-72

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 奥多摩電気鉄道の成立と展開2020

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Journal Title

      鉄道史学

      Volume: 38 Pages: 3-20

    • NAID

      40022451030

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 報告要旨・日本国有鉄道(JNR)の再検討-問題提起-2019

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Journal Title

      鉄道史学

      Volume: 37 Pages: 31-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評・中西聡著『旅文化と物流-近代日本の輸送体系と空間認識-』2018

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Journal Title

      鉄道史学

      Volume: 36 Pages: 80-83

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 植民地期台湾製糖業における甘蔗輸送-台湾製糖の事例-2017

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Journal Title

      経営史学

      Volume: 第52巻第1号 Pages: 24-45

    • NAID

      130007670503

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評・中村尚史著『海をわたる機関車-近代日本の鉄道発展とグローバル化-』2017

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Journal Title

      交通史研究

      Volume: 第90号 Pages: 64-68

    • NAID

      130007978650

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 鉄道開通前後における吉野材の市場と輸送-永田家の事例-2021

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      社会経済史学会第90回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 鉄道史からみた高輪築堤研究の現状と課題2021

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      2021年度都市史学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コメント:鉄道史研究の視点から2021

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      経営史学会(関西部会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 奥多摩電気鉄道の成立と展開2019

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      鉄道史学会例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 戦前期雲仙における観光客と国際観光政策2019

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      公開シンポジウム「帝国日本の鉄道と観光」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本国有鉄道(JNR)の再検討-問題提起-2018

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      鉄道史学会第36回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 復興期における戦時買収私鉄払下げ運動-青梅電気鉄道の事例-2017

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      政治経済学・経済史学会秋季学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 植民地期台湾製糖業における甘蔗輸送-台湾製糖の事例-2016

    • Author(s)
      渡邉恵一
    • Organizer
      釧路公立大学地域・産業研究会
    • Place of Presentation
      釧路公立大学(釧路市)
    • Year and Date
      2016-07-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 帝国日本の観光-政策・鉄道・外地-2022

    • Author(s)
      千住一・老川慶喜編
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      日本経済評論社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] グラフィック経営史2022

    • Author(s)
      佐々木聡編
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      新世社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 社会経済史学事典2021

    • Author(s)
      社会経済史学会編
    • Total Pages
      716
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi