Project/Area Number |
16K03809
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Kato Atsumi 広島大学, 社会科学研究科, 教授 (10388712)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
下野 由貴 名古屋市立大学, 大学院経済学研究科, 准教授 (20379473)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 産業集積 / タイ / 自動車産業 / サプライヤー・システム / 日系企業 / Tier2 / 系列関係 / 系列取引 / 海外進出 / 技術支援 / 系列 / 工業団地 |
Outline of Final Research Achievements |
Japanese companies have played a central role in the formation of a Thai automobile industry cluster. In the relationship between Japanese tier1 and tier2 suppliers, keiretsu relationship and competition coexist, so that the suppliers which started operating in Thailand earlier have an advantage over others. At first glance, the automobile industry cluster in Thailand looks like motor towns in Japan, but the relationship between Japanese suppliers is different in the Thai automobile industry cluster. Joint ventures between Japanese companies and Thai big companies have a long history, but Thai companies failed to absorb the technologies from the Japanese, so that Thai companies still depend on Japanese technologies. As a result, Japanese companies maintain technological competitiveness. Consequently, the automobile industry cluster in which Japanese companies have a strong technological dominance was formed and has been thriving in Thailand for the past 20 years.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、タイの自動車産業集積の形成過程について、サプライヤー・システム構築の視点から検討した点にある。特に、①日系企業間では系列取引と自由競争を併存させて競争優位を構築したこと、②地場大手企業側の技術吸収が十分ではなく、日系中小企業にも技術的優位性が存続していることを解明し、その結果、日系企業が中核となる産業集積が形成されたことを明らかにした。 また既存研究では、生産拠点の海外移転に伴う、産業集積の形成過程の検討は不十分であり、学術的意義としては、産業集積の形成過程における日系企業間の関係と日系企業と地場企業間の関係を検討し、海外の産業集積の形成過程を解明した点にあるといえる。
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