Development of financial and marketing models using social sentiment
Project/Area Number |
16K03820
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Tokyo City University |
Principal Investigator |
Umehara Eiichi 東京都市大学, メディア情報学部, 教授 (00645426)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 祐樹 立命館大学, 情報理工学部, 助教 (40625985)
諏訪 博彦 奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 特任准教授 (70447580)
渡部 和雄 東京都市大学, 知識工学部, 教授 (90244532)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ソーシャルメディア / 投資意思決定 / 選挙行動 / 自然言語処理 / 機械学習 / 社会ネットワーク分析 / 恐怖指数 / 政治的コミュニケーション / 個人情報保護行動 / 統計分析 / 株式市場 / 利用者モデル / 経営学 / 情報システム |
Outline of Final Research Achievements |
First, we proposed a method for predicting the increase of Nikkei VI using postings from Yahoo! Stock BBS. The prediction model was developed using topic model and machine learning. We developed volatility trading simulation to verify the validity of the model. As a result, we confirmed a significant improvement in profit. Second, we analyzed Twitter as a political communication using social networks and natural language processing. As a result, we might find announcement effects. Also, we found that each supporter formed a group, and there were few retweets between them. In other words, Twitter is not a place to change their own opinion, but to reinforce their opinion.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ソーシャルメディアは一般市民や一般投資家の意見やセンチメントを表している。この情報は企業経営や社会に大きな影響がある。そこで本研究では、投稿が多くみられる投資と選挙に焦点を当てて2つのモデルを構築した。投資モデルにおいては、資本市場のリスク指標と投稿メッセージの関係を分析し、新たな投資意思決定モデルを開発した。今後、本研究をベースに投資リスク管理モデルが構築できれば、年金資産運用などに利用できる。選挙は事例研究を行った。その結果、支持者は同じグループ内でリツイートされていることも発見した。つまり、ソーシャルメディアは自分の意見を補強する場として利用されている可能性が高いことが分かった。
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Report
(4 results)
Research Products
(54 results)
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[Journal Article] Evaluation of Analog-PIR-sensor-based Activity Recognition2017
Author(s)
Fujiwara, M., Kashimoto, Y., Fujimoto, M., Suwa, H., Arakawa, Y., Yasumoto, K.
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Journal Title
SICE Journal of Control, Measurement and System Integration
Volume: 10
Pages: 385-392
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[Presentation] BLE Beacon-based Activity Monitoring System toward Automatic Generation of Daily Report2018
Author(s)
Morita, T., Taki, K., Fujimoto, M., Suwa, H., Arakawa, Y., Yasumoto, K.
Organizer
Advanced Technologies for Smarter Assisted Living solutions: Towards an open Smart Home infrastructure
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Morita, T., Fujiwara, M., Arakawa, Y., Suwa, H., Yasumoto, K.
Organizer
9th EAI International Conference on Mobile Computing, Applications and Services
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[Presentation] Develop Method to Predict the Increase in the Nikkei VI index2017
Author(s)
Suwa, H., Ogawa, Y., Umehara, E., Kakigi, K., Yasumoto, K., Yamashita, T., Tsubouchi, K.
Organizer
the 2nd International Workshop on Application of Big Data for Computational Social Science
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