Project/Area Number |
16K03849
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Sano Takako 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (10334020)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | 商品開発プロセス / ラテラル・マーケティング / マーケティング・リテラシー / 商品開発 / 新事業創造 / マーケター / 熟達 / 洞察 / 実践知 |
Outline of Final Research Achievements |
This study regarded activity to create new value for a customer as marketing. A purpose of this study is to clarify how a marketing talented person (marketer) creates new value. In addition, I got a suggestion how you brought up such a talented person. Specifically, I regarded the talented person who performed creative product development in a university as a marketer and analyzed some example of the product development using a theory of lateral marketing based on creative thinking process.In addition, I analyzed an effect of the training for university staff to clarify how the person who had not been conscious of marketing practice in duties acquired marketing literacy.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、大学が主体となって創造的な商品開発を行うための理論としてラテラル・マーケティングを取り上げ、係る理論の適用可能性と課題について、理論的に明らかにした初めての研究である点が挙げられる。ラテラル・マーケティングは、フィリップ・コトラーが提唱したラテラル・シンキング(水平思考)に基づいて展開される新市場創造のための理論である。 社会的意義としては、イノベーティブな価値を創造するマーケターをいかに育成するか、具体的な提案を行った点が挙げられる。
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