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Practical intelligence to bring the value creation by the proficient marketer

Research Project

Project/Area Number 16K03849
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Sano Takako  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (10334020)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords商品開発プロセス / ラテラル・マーケティング / マーケティング・リテラシー / 商品開発 / 新事業創造 / マーケター / 熟達 / 洞察 / 実践知
Outline of Final Research Achievements

This study regarded activity to create new value for a customer as marketing.
A purpose of this study is to clarify how a marketing talented person (marketer) creates new value. In addition, I got a suggestion how you brought up such a talented person.
Specifically, I regarded the talented person who performed creative product development in a university as a marketer and analyzed some example of the product development using a theory of lateral marketing based on creative thinking process.In addition, I analyzed an effect of the training for university staff to clarify how the person who had not been conscious of marketing practice in duties acquired marketing literacy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、大学が主体となって創造的な商品開発を行うための理論としてラテラル・マーケティングを取り上げ、係る理論の適用可能性と課題について、理論的に明らかにした初めての研究である点が挙げられる。ラテラル・マーケティングは、フィリップ・コトラーが提唱したラテラル・シンキング(水平思考)に基づいて展開される新市場創造のための理論である。
社会的意義としては、イノベーティブな価値を創造するマーケターをいかに育成するか、具体的な提案を行った点が挙げられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 大学教員による創造的な商品の開発プロセス-アイデア創出の契機に着目して-2019

    • Author(s)
      佐野享子
    • Journal Title

      Rcus Working Paper

      Volume: 11 Pages: 1-11

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学主体の商品開発へのラテラル・マーケティング適用の可能性2018

    • Author(s)
      佐野享子
    • Journal Title

      大学研究

      Volume: 45 Pages: 49-63

    • NAID

      120006632800

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 研修で学んだ知識を実践へ活かすための思考をいかにして育てるか2018

    • Author(s)
      佐野享子
    • Journal Title

      Rcus Working Paper

      Volume: 10 Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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