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Importance of Design Engineering for Integrated Value Creation

Research Project

Project/Area Number 16K03854
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionOsaka University (2018-2019)
Hitotsubashi University (2016-2017)

Principal Investigator

NOBEOKA KENTARO  大阪大学, 経済学研究科, 教授 (90263409)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsSEDAモデル / アート思考 / 意味的価値 / デザインエンジニア / デザインエンジニアリング / Gogoro / 顧客価値 / アート / デザイン / 統合的価値 / 顧客価値の暗黙化 / 統合的価値づくり
Outline of Final Research Achievements

This research explored the importance of value creation using the SEDA Model, which integrates science, engineering, design, and art, both theoretically and empirically. Specifically, first, it explored the integration between design and engineering. Design is humanity-based, while engineering is science-based. It is difficult to coordinate between the two, because ways for problem solving approach are very different. This study found that one solution is the utilization of design-engineer. Second, the integration between design and art was explored. Design is supposed to be for customers, while art is for self-expression. In the art thinking, creators express their philosophy and belief. This study analyzes Mazda`s Kodo Design as a typical case of the art thinking.
This study contributes to Japanese manufacturing capabilities, so that they take the lead again in the world.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

モノからコトへと言われるように、機能的価値よりも、経験価値や意味的価値が重要になった。その顧客価値を包括的、創造的に構想するためのフレームワークとしてScience, Engineering, Design, Artの頭文字をとったSEDAモデルを提案した。サイエンスとエンジニアリングからなる機能的価値と、デザインとアートからなる意味的価値を統合することが求められる。特に、自社の哲学や思いを表現するアートの分野が重要になっており、アート思考として概念を提案し、マツダの魂動デザインを事例として議論した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 顧客価値のイノベーション2019

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      延岡健太郎
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      40021408364

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      130007760026

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    • Place of Presentation
      the Lotte Hotel Seoul、韓国ソウル市
    • Year and Date
      2016-09-28
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      Waikiki Beach Marriott Resort、米国ハワイ州ワイキキ市
    • Year and Date
      2016-09-05
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    • Total Pages
      200
    • Publisher
      日本経済新聞出版社
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      延岡健太郎・安本雅典・真鍋誠司・川上智子・貴志奈央子・椙山泰生・若林直樹・永山晋・井上達彦・加藤みどり・立本博文・小川紘一・新宅純二郎・糸久正人・澤田直宏・中村洋・浅川和宏
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641164659
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URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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