Impact of shortening the product life cycle and impact on corporate relationships in the manufacturing industry
Project/Area Number |
16K03870
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Iwate Prefectural University |
Principal Investigator |
Kondo Shinichi 岩手県立大学, 総合政策学部, 准教授 (70707984)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | AI / 新技術 / 経営戦略論 / 競争優位 / 製造業 / 自前主義 / 脱自前主義 / オープンイノベーション / IoT / 競争優位性 / ものづくり / 定性的実証研究 / 企業経営 / 競争戦略 / エコシステム / ビジネスモデル / IoT / AI / 企業 / IOT / サプライチェーン / 水平連携 / 垂直連携 / 電子部品 / 製造装置 / 市場獲得戦略 / 経営学 / 経営戦略 / 製品アーキテクチャ論 / 製品ライフサイクル / 分業化 |
Outline of Final Research Achievements |
From the viewpoint that the source of competitive advantage will change in the era of implementation of new technology, I have conducted empirical research based on the hypothesis that the high QCD (organizational ability to produce) up to now will change to the utilization of new technology (organizational ability to master new technology). In addition, so far, I have been focusing on the inside of corporate boundaries regarding the source of competitive advantage in the era of implementing new technologies, and I have been conducting qualitative empirical research from a management strategic perspective.From this research, it is difficult for Japanese companies to excel in self-sufficiency because they require management resources that they have not accumulated as management resources in order to implement new technologies inside companies. Then, I conclude that we need to move away from self-reliance and work on open innovation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって、従来のアナログ時代の製造現場に基づく競争優位の源泉が、AIなどの新しい技術を活用した際にどのように変化するのか、について理論的な見地からの解明できた。このことから、製造業企業の競争優位の源泉が新技術の登場という外部環境の変化によってどのように転換をするのか明らかにしたことに、本研究の学術的意義があるといえる。また、本研究によって、これからAIを活用しようと考える製造業企業がどのように競争優位を獲得していくべきなのか、理論的な見地からの実践的提案を行ったことが社会的意義であるといえる。
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Report
(5 results)
Research Products
(25 results)