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Study on competition and cooperation to divide the fate of the market

Research Project

Project/Area Number 16K03873
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

OZAWA Takashi  大阪市立大学, 大学院経営学研究科, 准教授 (50367132)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords国産品市場 / 衰退市場 / 対照群 / 競争 / 協調 / 競争ダイナミクス / ジェネリック・マーケティング / 超長期 / 市場の進化 / サドル / 再活性化 / 航空機エンジン / 共同開発 / 販売競争 / 修理・オーバーホール / 社会情緒資産 / 企業家志向 / リーダーシップの分業 / 社会ネットワーク / 国産製品 / 出荷推移 / 最大値更新率 / 出荷水準倍率 / 経営学 / 商学
Outline of Final Research Achievements

In this study, we chased the change of the market about the Japanese domestic product from a point of view called competition and cooperation for a long term. In the evolution process of a long-term market, the decline market in the tendency to decline of the demand and the reactivation market which got on track of the growth by some kind of action from stagnation or the state that declined. Through an interview to the company which entered in the market, publication data and informations for the trend of the market, we researched a dense description about the mechanism of reactivation and decline about market. About the fate of the market of the reactivation or decline, we tried a specification from a point of view called competition and the cooperation in the market.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

経営学では、成長傾向にある産業や市場、企業に関する研究の蓄積が厚い。しかし成熟・衰退傾向にある産業や市場、企業に関する研究は、その魅力に乏しいのか、敬遠される傾向にある。そもそも、なぜ市場が衰退化するのか、そのメカニズムを解明する実証研究が経営学には意外と欠けている。衰退化の因果関係から逃避したままでは、経営学の進展は難しい。本研究は経営学が敬遠してきた領域に焦点をあて、それに向き合う試みを展開してきた。つまり本研究では、丹念に収集したデータが物語る事実から、衰退市場と再活性化市場の因果について考察してきた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 国産品市場のサドルと再活性化2019

    • Author(s)
      小沢貴史
    • Journal Title

      経営研究

      Volume: 70

    • NAID

      120006643763

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ファミリービジネスの永続性_経営行動科学からの視座_2018

    • Author(s)
      小沢貴史
    • Journal Title

      季刊 経済研究

      Volume: 38 Pages: 51-71

    • NAID

      120006487423

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 市場の命運を分ける競争と協調に関する考察2018

    • Author(s)
      小沢貴史
    • Organizer
      2018年度 組織学会 研究発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 市場のサドルを形成する競争のダイナミクス2018

    • Author(s)
      小沢貴史
    • Organizer
      経営行動科学学会 第21回 年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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