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Creation of Entrepreneurial Idea Based on Formation of Intersubjective Cognition of Environments via Managerial Vision

Research Project

Project/Area Number 16K03881
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Yoshida Takeshi  青山学院大学, 経営学部, 教授 (00200999)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords起業者認知 / 経営視覚 / 社会的状況認知 / 起業認知 / 合理性と反合理性 / 注視領域 / ビジョン / 視野・視座・視点・視線 / 視空間 / 可視化 / 経営情報化 / 環境認識 / 経営視角 / 起業者学習 / 学習タイプ / 経営学 / 起業 / 客観と主観
Outline of Final Research Achievements

Currently there are various approaches to the research on entrepreneurship. Among them entrepreneurial cognition approach is recently noted. From inside or mental process of entrepreneurs it explains why and how they search and find out for the specific circumstances, and from their activities or experiences it clarify the reason why the specific business opportunity or chance will be sought out and/or entrepreneurial ideas will be created.
But recently a new approach to studying on entrepreneurial cognition is emerging. In this approach, entrepreneurs create new idea not only from inside but through interactions between inside and situational factors surrounding them. It is called "socially situated cognition approach". Based on this approach this research aims to analyze entrepreneurship particularly in terms of managerial visual sensation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、まず、起業者研究での認知的アプローチは近年比較的多数の研究者によって取り上げられているが、その中でも経営感覚、特に経営視覚についてはほとんど関心が向けられてこなかった。そこで本研究は起業者活動を視覚の観点から研究し、新たな知見を得ることを学術的に最重要な意義と考える。
社会的な意義は、起業者になれるのはどのような人物かということを感覚および認知的な側面から解き明かし、その知見を、学校における教育あるいは企業内あるいは社会の中での訓練の内容に組み込むことで、より効果的に起業者の選抜や育成に活かすことが可能になると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] GEMデータから起業の決定因を析出するための予備的考察2020

    • Author(s)
      吉田 孟史
    • Journal Title

      青山経営論集

      Volume: 54 Pages: 57-83

    • NAID

      120006814038

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 事業アイデア創造論序説─ロジック構成体とその源泉─2019

    • Author(s)
      吉田 孟史
    • Journal Title

      青山経営論集

      Volume: 53 Pages: 97-111

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 起業認知のプロセスと構造に関する考察と今後の研究課題2019

    • Author(s)
      吉田 孟史
    • Journal Title

      青山経営論集

      Volume: 54 Pages: 83-104

    • NAID

      120006778711

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 起業者認知の動態的アプローチ2019

    • Author(s)
      吉田 孟史
    • Organizer
      日本情報経営学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ロジックの漸進的な構成という観点から見た起業2018

    • Author(s)
      吉田孟史
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 起業者による事業アイディアの形 成:ロジック構築の観点から2017

    • Author(s)
      吉田猛
    • Organizer
      日本情報経営学会第75回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 経営視覚と組織の知識創造:エフェクチュアル知識創造を中心にしてとして2016

    • Author(s)
      吉田 孟史(猛)
    • Organizer
      日本情報経営学会第73回全国大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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