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Pattern analysis of supply chain inter-organizational collaboration strategy using gaming simulation

Research Project

Project/Area Number 16K03890
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionGakushuin University (2017-2018)
Takachiho University (2016)

Principal Investigator

Kawai Ayako  学習院大学, 経済学部, 教授 (00580432)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大江 秋津  日本大学, 生産工学部, 准教授 (90733478)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsサプライチェーン・マネジメント / 組織間協働 / 知識共有 / 協働戦略 / ゲーミング・シミュレーション / SCM教育 / 気づき / サプライチェーン・ゲーム / 組織間協働戦略 / 組織記憶管理サイクル / サプライチェーン構造最適化 / 動的特性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the impact of inter-organizational collaboration on the performance of the entire supply chain (SC). For this purpose, we analyze the data obtained from gaming simulation. Our empirical results show that regardless of the superiority of the strategy itself, the presence of a common understanding among organizations and the attitude to cooperate to develop the strategy have a positive effect on the SC's performance. This is the most valuable achievement of this study. Furthermore, in the process of deriving the strategy pattern from the obtained data, we could find out the factors that have a major impact on the performance of SCs. This broadened the possibilities of future research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ゲーミングという手法を用いた本研究の研究成果は、組織記憶管理における知識取り込み・情報供与・情報解釈・知識検索というサイクルをSC全体に拡大することが可能であることを示唆している。今後これを実証することにより、組織記憶サイクルの枠組みをSCに拡張できる可能性が高い。また、社会的意義も非常に大きく、効果が高いとされている市場需要予測について、これに偏重することがSC全体のパフォーマンスに及ぼす負の影響を実証した。単独組織で需要予測に注力するよりも、SCに関わる他組織との日常的なコミュニケーションや問題意識の共有がより効果的であることが示されたことは社会的に大きな意味を持つ。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Noticing during Active Learning through an Online Supply Chain Game among Businesspersons2019

    • Author(s)
      Akitsu Oe, Matsumoto Ryohei, Ayako Kawai
    • Journal Title

      Proceedings of SMS Annual Conference in Minneapolis

      Volume: in press

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Noticing during Active Learning through an Online Supply Chain Game among Businesspersons2019

    • Author(s)
      Akitsu Oe, Matsumoto Ryohei, Ayako Kawai
    • Organizer
      SMS Annual Conference in Minneapolis
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of inter-and intra-organizational knowledge sharing on efficient strategies for supply chain management2018

    • Author(s)
      謝 紅, 大江 秋津, 河合 亜矢子
    • Organizer
      経営情報学会秋季全国研究発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニングにおけるリスク認知が教育効果に与える影響 サプライチェーンゲームを用いた機械学習とテキストマイニングによる実証研究2018

    • Author(s)
      松本 涼平, 河合 亜矢子, 大江 秋津
    • Organizer
      経営情報学会秋季全国研究発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] サプライチェーンマネジメントにおける戦略パターンとパフォーマンス分析2018

    • Author(s)
      謝紅、大江秋津、河合亜矢子
    • Organizer
      経営情報学会春季全国研究発表大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会人のアクティブラーニングにおける「気づき」の要因とその効果2018

    • Author(s)
      松本涼平、柴直樹、河合亜矢子、大江秋津
    • Organizer
      経営情報学会春季全国研究発表大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] SCMゲームの教育効果と研究プラットフォームとしての可能性2018

    • Author(s)
      大江秋津、河合亜矢子
    • Organizer
      横浜国立大学ビジネスシミュレーション研究拠点研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] サプライチェーンの“遅れ”を生じさせるのはリードタイムだけなのか? ーゲームデータを用いたシステム解析ー2017

    • Author(s)
      河合亜矢子、大江秋津
    • Organizer
      経営情報学会2017年春季全国研究発表大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Educational Effect of a Supply Chain Management Game: Simulation Results for Supply Chain Experts2017

    • Author(s)
      Akitsu Oe, Ayako Kawai
    • Organizer
      21th Pacific Asia Conference on Information Systems, Lankawi 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Strategic analysis and evaluation for supply chain game with system dynamics2017

    • Author(s)
      Hong Xie, Ayako Kawai, Akitsu Oe
    • Organizer
      JSDカンファレンス
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 組織間学習がサプライチェーンの最適化に与える影響 SCMゲームを用いた戦略と話し合いに関する実証研究2016

    • Author(s)
      森崇、西澤直希、河合亜矢子、大江秋津
    • Organizer
      経営情報学会2016年秋季全国研究発表大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2016-09-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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