• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

BOP business model and social entrepreneurship toward CSV

Research Project

Project/Area Number 16K03915
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

Yokoyama Keiko  関西大学, 商学部, 教授 (00349325)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsBOPビジネス / ソーシャル・アントレプレナーシップ / ビジネスモデル / ニーズ起点型ソーシャル・ビジネス / シーズ起点型ソーシャル・ビジネス / コーポレート・ソーシャル・アントレプレナーシップ / 正当化行動 / CSR部の機能再考 / 組織の寛容度 / エシカル・アントレプレナーシップ / BOPビジネスモデル / 正当性の獲得 / フェアトレード / 中小企業 / 大企業 / BOP / CSV / ソーシャル・ビジネス / アントレプレナー / 経営学
Outline of Final Research Achievements

This research investigates the challenges BOP businesses face and management to handle with them from the viewpoint of business model creation and social entrepreneurship. There are some challenges related the marketing of BOP business, resource acquisition and time management. Social entrepreneurship on BOP business is required to take advantage of legitimated behavior according to environmental change.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

BOPビジネスが直面しやすい課題を,類型化軸とともに整理して提示するとともに,その課題解決のマネジメントをビジネスモデルおよびソーシャル・アントレプレナーシップの視座から検討することで,コレクティブ・インパクト,正当化行動,攻めと守りのソーシャル・アントレプレナーシップという理論的かつ実践的インプリケーションを導出することができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本のソーシャル・アントレプレナーシップ(SE)論の再考:ニーズ起点とシーズ起点のソーシャル・ビジネスから考える2019

    • Author(s)
      横山恵子
    • Journal Title

      関西大学商学論集

      Volume: 64(2) Pages: 37-52

    • NAID

      120006725165

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] BOP事業とコーポレート・ソーシャル・アントレプレナーシップ2019

    • Author(s)
      横山恵子
    • Journal Title

      組織科学

      Volume: 53(2) Pages: 57-70

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 真理ゲームとアントレプレナーシップ:パレーシアステースとしての企業家2019

    • Author(s)
      伊藤 博之, 筈井 俊輔, 平澤 哲, 山田 仁一郎, 横山 恵子
    • Journal Title

      組織学会大会論文集

      Volume: 8(2) Pages: 14-19

    • NAID

      130007768958

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アカデミック・アントレプレナーシップの新展開2017

    • Author(s)
      横山恵子・後藤祐一・金井一賴
    • Journal Title

      ベンチャーレビュー

      Volume: 29 Pages: 13-26

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 企業とNPOの組織間関係における協働価値創造と自己利益の関係性:共同開発事例の比較分析2017

    • Author(s)
      横山恵子
    • Journal Title

      組織科学

      Volume: Vol.50, No.3 Pages: 16-29

    • NAID

      130006072882

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域協働を促進するソーシャル・アントレプレナーシップ2017

    • Author(s)
      横山恵子
    • Journal Title

      価値競争時代の戦略的パートナーシップ

      Volume: 0 Pages: 19-42

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Managing the Tension between Economic Purpose and Social Purpose2019

    • Author(s)
      Yuichi Goto, Keiko Yokoyama
    • Organizer
      ISTR Asia Pacific 2019 Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 真理ゲームとアントレプレナーシップ:パレーシアステースとしての企業家2019

    • Author(s)
      伊藤 博之, 筈井 俊輔, 平澤 哲, 山田 仁一郎, 横山 恵子
    • Organizer
      組織学会60周年記念年次大
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Comparative Study on Organizational Behavior of WISE in JAPAN2019

    • Author(s)
      Keiko Yokoyama, Yuichi Goto
    • Organizer
      48th Annual ARNOVA Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] BOPビジネスとコーポレート・ソーシャル・アントレプレナーシップ2018

    • Author(s)
      横山恵子
    • Organizer
      日本ベンチャー学会 第21回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学発ベンチャーとアカデミック・アントレプレナーシップ2016

    • Author(s)
      横山恵子
    • Organizer
      日本マネジメント学会関西部会
    • Place of Presentation
      大阪芸術大学スカイキャンパス(大阪府)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ネットワークの構築力によるアカデミック・アントレプレナーシップの新展開2016

    • Author(s)
      横山恵子・後藤祐一・金井一賴
    • Organizer
      日本ベンチャー学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] エシカル・アントレプレナーシップ:社会的企業・CSR・サスティナビリティの新展開2018

    • Author(s)
      横山恵子編著・杉本貴志・長谷川伸・宮﨑慧
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi