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Study of marketing in customer's consumption process with expansion of consumption concept

Research Project

Project/Area Number 16K03933
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionOkayama University of Science (2017-2018)
Hiroshima University (2016)

Principal Investigator

MURAMATSU Junichi  岡山理科大学, 経営学部, 教授 (30182132)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 張 セイ  岡山理科大学, 経営学部, 講師 (20803472)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords価値共創 / 価値共創マーケティング / 消費プロセス / サービス / 消費概念の拡張 / 文脈マネジメント / 価値共創型企業システム / 共同選択・開発 / サービス提供 / 入り込み / プロセス / 顧客との共同関与 / マーケティング
Outline of Final Research Achievements

Generally, marketing study has focused on customer purchasing behavior. However, We paid attention to the consumption process of the customer and marketing performed there in this study. And, We clarified the possibility of new marketing and corporate systems by extending the concept of consumption to after purchasing. As a result, it became possible to expand the consumption concept horizontally and vertically, and from the former, the idea of context management was derived, and from the latter, the idea of an enterprise system based on value co-creation was derived. Furthermore, it was revealed that value co-creation takes place under the social system, but in conjunction with the economic system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、所有から利用へと人々の関心が移りつつあるが、これまでのマーケティングは、人々に所有を促すためのものでしかなかった。しかし、多くの人々は、所有に拘らず、より良い利用を求めており、本研究は、そのためのマーケティングを消費概念の拡張することで明らかにした。したがって、本研究は、これまでのマーケティング研究において未開拓の領域に挑んだものであり、学術的な意義はきわめて高いといえる。また、それは、今日の人々が求めるマーケティングでもあり、社会的にも有用といえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 価値共創マーケティングの対象領域と理論的基盤-サービスを基2017

    • Author(s)
      村松潤一
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: Vol.37,No.2 Pages: 6-24

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    • Author(s)
      張セイ・村松潤一
    • Journal Title

      日本マーケティング学会カンファレンス・プロシーディングス

      Volume: Vol.6 Pages: 32-34

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    • Author(s)
      清野聡・張セイ・大藪亮・村松潤一
    • Journal Title

      サービス学会第6回国内大会プロシーディングス

      Pages: 1-4

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  • [Journal Article] インターナル・マーケティングにおける従業員の行動変容2017

    • Author(s)
      矢橋耕二、村松潤一
    • Journal Title

      広島大学マネジメント学会DPシリーズ

      Volume: 2016-06 Pages: 1-11

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  • [Journal Article] サービス利用における所有意識と知覚価値2017

    • Author(s)
      田原静、村松潤一
    • Journal Title

      広島大学マネジメント学会DPシリーズ

      Volume: 2016-07 Pages: 1-15

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  • [Journal Article] A Study on Influence Factor of Pricing Method Called Pay What You Want—Focusing on the Content Industry of China—2016

    • Author(s)
      林 釗、村松潤一
    • Journal Title

      Journal of Japan Management Diagnosis Association

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 27-33

    • DOI

      10.11287/jmda.16.27

    • NAID

      130005439681

    • ISSN
      1882-4544, 1883-4930
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    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 顧客の生活世界における価値共創2019

    • Author(s)
      張セイ、清野聡、大藪亮、村松潤一
    • Organizer
      サービス学会第7回国内大会
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  • [Presentation] 価値共創を実現するエコシステムとしてのボランタリーチェーン~コスモスベリーズの事例~2019

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      清野聡、張セイ、大藪亮、村松潤一
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      サービス学会第7回国内大会
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  • [Presentation] キャッシュレス化の進展と小売業価値共創マーケティング2019

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      張セイ、村松潤一
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      日本消費経済学会中国・四国部会
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  • [Presentation] How do Customers Create Value for Themselves2018

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      Zhang Jing, Muramatsu Junichi, Ohyabu Akira
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      China Marketing International Conference 2018
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  • [Presentation] 顧客関係からみた小売企業のアジア進出プロセス2018

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      張セイ、村松潤一
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      アジア市場経済学会第22回全国大会
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      村松潤一
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      村松潤一
    • Organizer
      日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2017-03-18
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  • [Presentation] 相互作用プラットフォームにおける顧客の価値創造2017

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      張セイ・村松潤一
    • Organizer
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2017
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  • [Presentation] 価値共創マーケティングの理論と実践-経済システムと社会システムの連動2016

    • Author(s)
      村松潤一
    • Organizer
      日本マーケティング学会リサーチプロジェクト「価値共創型マーケティング研究会」第16回研究報告会
    • Place of Presentation
      大阪産業大学
    • Year and Date
      2016-12-18
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  • [Presentation] 価値共創マーケティングの理論と実践2016

    • Author(s)
      村松潤一
    • Organizer
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2016、リサーチ・プロジェクトセッション
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-10-16
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      2016 Research-status Report
  • [Book] サービス社会のマネジメント2018

    • Author(s)
      村松潤一、山口隆久編著
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      同文舘出版
    • ISBN
      9784495649418
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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