Project/Area Number |
16K03947
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | University of Tsukuba (2017-2018) Nihon University (2016) |
Principal Investigator |
Ban Masataka 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50507754)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 地域ブランド / 競争構造 / ベイジアンモデリング / アンケート / 因子分析 / 離散選択モデル / ブランドイメージ / 商学 / マーケティング・リサーチ |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, models for finding market structure of destination brands are constructed. One of the models is bayesian factor analysis with simultaneous autoregressive model where tangible destination images compounded abstract destination images are decomposed to a few factors. Then, positioning maps which show market competitive structure among destinations are depicted by estimated factor scores, Another model is a hierarchical bayes probit model for finding destination preference structure among tourists. In the model, simulated destination choice data getting from same questionnaire respondents as destination images are used for objective variable, the factor scores and distance data between a destination and a place of residence of respondent are used for explanatory variables. So, we can find not only "how destination images are preferred", but also "how much choice probability, a resident has".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地域に対する具体的なイメージと抽象的で全体的なイメージ、あるいは空間情報だけでなく、地域選好と模擬選択行動といった行動データなど、複数のデータを統合して競合と需要を「見える化」することで、使用データごとに結果に矛盾が生じることを回避したうえで、地域振興や観光に関する意思決定に直結する情報を提供する。 観光資源を活用した地域振興が盛んに行われる一方で、消費者の観光行動に使える余暇時間や予算には限りがあるので、地域間競争は激化し、地域ごとに差別化を図る必要に迫られている。本研究で開発したモデルはこのような要請に応え,競争優位の源泉,あるいは地域間での協同の可能性を示す情報を提供するものである。
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