Project/Area Number |
16K03949
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | コミュニケーション効果 / リレーションシップ / ロイヤルティ / Facebookページ / 実証分析 / 消費者エンゲージメント行動 / ソーシャル・メディア / ブランド・ロイヤルティ / 階層線形モデル / Facebookページへの評価 / エンゲージメント / 同一化 / 商学 / ソーシャルメディア / マーケティング・コミュニケーション |
Outline of Final Research Achievements |
With the rise of social media, particularly Facebook, brands have started engaging with consumers in this digital space. Facebook pages have become an additional communication channel that could be integrated with the traditional ones, and a key challenge for marketers is how Facebook pages can be leveraged to engage consumers and enhance their relationship with brands. However, little Japanese academic research has been done on brand-consumer relationships on Facebook pages. This research looks at how the consumer evaluates and responds to the information provided by the company on its Facebook Page. Four research themes are as follows: (1) building consumer-brand relationships on Facebook Pages, (2) applicability of multilevel analysis to Facebook Pages, (3) consumer engagement behaviors on Facebook Pages, and (4) negative effects on Facebook Pages. Research findings are academically and practically significant.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で得た成果は、次の4点で学術的かつ社会的意義がある。①ペイドメディア型コミュニケーション(企業から消費者への一方向型)ではなく、双方向(企業⇔消費者)、多方向(企業⇔消費者⇔消費者)に展開するオウンドメディアを活用したコミュニケーションの効果を検討している。②複数の製品カテゴリーにわたる多くのブランドを対象に、ポジティブ効果のみならずネガティブ効果まで組み込み、多面的にモデルを構築し、実証分析して結果を導出している。③コンテンツ開発、効果測定への支援等に役立つ知見を提供し、広告コミュニケーション効果の理論面と実務に貢献できる。④新メディア活用という広義の社会問題にも対応している。
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