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An empirical study of the dual brand strategy by manufacturers

Research Project

Project/Area Number 16K03955
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionKanagawa University

Principal Investigator

URAGAMI TAKUYA  神奈川大学, 経済学部, 教授 (40387585)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 矢作 敏行  法政大学, イノベーション・マネジメント研究センター, 研究員 (40230289)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsデュアル・ブランド戦略 / プライベート・ブランド / プライベート・ブランド製造受託 / ナショナル・ブランド / ブランド・ポートフォリオ戦略 / 垂直的差別化 / 水平的差別化 / PB製造受託 / NBポートフォリオ / PBに対する戦略代替案 / NBポートフォリオの再構築 / 流通
Outline of Final Research Achievements

In the grocery market in Japan, some of the top market share manufacturers have started private labels production, as private labels penetrate. The purpose of this research is to clarify why and how they position private labels on the brand portfolio of their national brands and what synergy between national brands and private labels they aim at.
We divided brand portfolio strategy into one type that emphasizes vertical differentiation and the other type that emphasizes horizontal differentiation and conducted case studies. How to produce private labels was different depending on the degree of differentiation that their national brands were not imitated by competitors or private labels.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般に大手メーカーはPB製造受託を行わない、また行うべきではないと言われてきた。しかし、わが国においては、NBとPBとの組合せによって成長を目指すデュアル・ブランド戦略に取り組む企業が現れつつある。これは小売業とのパワー関係や工場稼働率の向上といった従来言われてきた理由から行われているのではない。この新しいPB製造受託を取り上げたことが意義の1つ目である。また、この分析に当たり、PB製造受託の要因としてこれまで指摘されていなかったNBのブランド・ポートフォリオ戦略に焦点を当てたことが2つ目の意義である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] NBポートフォリオとPB製造受託 ―カルビー社の場合―2019

    • Author(s)
      浦上拓也
    • Journal Title

      商経論叢

      Volume: 54(2・3) Pages: 73-82

    • NAID

      120006600910

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] NBポートフォリオとPB製造受託2018

    • Author(s)
      浦上拓也
    • Journal Title

      商経論叢(神奈川大学)

      Volume: 53(3) Pages: 1-14

    • NAID

      120006496695

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] プライベート・ブランド商品に対するナショナル・ブランド・メーカーの対応戦略に関する考察2017

    • Author(s)
      浦上拓也
    • Journal Title

      経済貿易研究(神奈川大学経済貿易研究所)

      Volume: 43 Pages: 1-13

    • NAID

      120006336177

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 商いの精神と『仕組み』革新:プラットフォームビジネス2016

    • Author(s)
      矢作敏行
    • Journal Title

      経営志林(法政大学経営学会)

      Volume: 第53巻第2号 Pages: 73-89

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] メーカーのブランド・ポートフォリオ戦略とプライベート・ブランド製造受託2018

    • Author(s)
      浦上拓也
    • Organizer
      日本商業学会関東部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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