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Resale Price Maintenance and Return Policy in Japanese Book and the influence of electronic books Trade and

Research Project

Project/Area Number 16K03963
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

Iwamoto Akinori  関西大学, 商学部, 准教授 (10527112)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsプライシング理論 / 再販売価格維持理論 / 垂直的外部効果 / 水平的外部効果 / 3C分析 / 再販売価格維持行為 / 価格変更 / プライシング・プロセス / 3C分析 / 垂直的外部性 / 水平的外部性 / 再販売価格維持 / 高価格戦略 / 低価格戦略 / プロモーション戦略 / コミュニケーション戦略 / コミュニケーション・ポートフォリオ・マネジメント / CPM分析 / 動学的・静学的プライシングモデル / 製品開発プロセス / NewAIDA理論 / デジタル広告 / 書籍再販制度 / 返品制 / 書籍電子化 / 再販理論 / 流通の経済学
Outline of Final Research Achievements

This research makes clear the following two points. First, the research formulates new two innovative foundations of the pricing theory in marketing. The one is concerned about the classification of princing and the pricing process which Another is associated with price changes which include price cutting and price increase. The classification is modified by using the concept of 3C analysis, by which we can more successfully classify many kinds of pricing than existing classification methods. In terms of price changes, by adopting two dimensions, variations of the difference between reservation price and selling price and variations of average cost, we can divide several types of price increases and reductions. The second point is that exisiting theories of resale price maintenance in 1980's and their conclusions are restricted by their own limitative assumption. Due to such limitation, they fail to derive appropriate theory (or Hypothesis) from thier mathematical model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における研究成果は、非常に多岐にわたるものであるが、そのうち最も需要な点に焦点を当てると、本研究が執り行ったプライシング理論に関する学説研究は、既存のプライシング理論及びプライシング・プロセスに関する諸説の問題点を明らかにしただけでなく、その革新的改善案を提示したという意味において、マーケティング理論およびプライシングリオンに多大なる貢献をもたらしたと言える。再販売価格維持行為にとって最初のプライシングをどの水準に設定するかは(当該行為の成否にかかわる)極めて重要な課題であり、そのプロセスの抜本的見直しは再販売価維持行為の経済合理性にも係わる議論である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 日本における再販売価格維持行為の数理モデル研究の再検討―「古典的仮説」群の生成プロセス2018

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Journal Title

      関大商学論集

      Volume: 63 Pages: 19-35

    • NAID

      120006547017

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 包括的価格変更戦略モデルの構築2018

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Journal Title

      日本マーケティング学会アニュアル・カンファレンス・プロシーディングングス

      Volume: 6 Pages: 317-329

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オムニチャネル時代の New AIDA モデルとその理論的展開:コミュニケー ション・ポートフォリオ・マネジメント2017

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Journal Title

      日本マーケティング学会アニュアル・カンファレンス・プロシーディングングス

      Volume: 6 Pages: 362-374

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プライシングの分類枠組みに関する批判的考察2016

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Journal Title

      関西大学商学論集

      Volume: 61 Pages: 1-23

    • NAID

      40020886198

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Communication Portfolio Management: Its Foundations and Applicability2018

    • Author(s)
      Iwamoto, A.
    • Organizer
      International Conference of Asian Marketing Associations
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Marketing in Steady-State Economy: Conceptual Model and Propositions2018

    • Author(s)
      Iwamoto, A., S. Suzuki and T. Kawakami
    • Organizer
      Global Marketing Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 包括的価格変更戦略モデルの構築2018

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] オムニチャネル時代の New AIDA モデルとその理論的展開:コミュニケー ション・ポートフォリオ・マネジメント2017

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プライシングの分類枠組みに関する批判的考察2016

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Organizer
      マーケティング史研究会
    • Place of Presentation
      近畿大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] New AIDA Model in the Ara ofOmni Channel2016

    • Author(s)
      Akinori IWAMOTO, Tomoko KAWAKAMI & Satoko SUZUKI
    • Organizer
      2016 International Conference of Asian Marketing Associations
    • Place of Presentation
      北京大学(中華人民共和国)
    • Year and Date
      2016-10-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オムニチャネル時代のNew AIDAモデル2016

    • Author(s)
      岩本明憲
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Marketing in Steady-State Economy: Exploratory Case Study on Pioneering Firms2016

    • Author(s)
      Satoko SUZUKI, Akinori IWAMOTO & Tomoko KAWAKAMI,
    • Organizer
      2016 GlobalMarketing Conferenceat Hong Kong,
    • Place of Presentation
      香港(中華人民共和国)
    • Year and Date
      2016-06-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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