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Research on the Effort of Japanese and European fashion Companies to use Innovative Diversification Strategy.

Research Project

Project/Area Number 16K03967
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionHannan University

Principal Investigator

OMURA KUNITOSHI  阪南大学, 流通学部, 教授 (60611936)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsビジネスモデル / ファッション / 多角化 / ブランド / マーケティング / 商学 / ブランド価値 / アパレル
Outline of Final Research Achievements

This research focuses on the effort of Japanese and European fashion companies to develop “Innovative Diversification Strategy” by expanding business in order to adapt to the people’s changing life styles. The important factors turned out to be horizontal and strategic cooperations between companies that are not in the same industry.
Also, “Innovative Diversification Strategy” includes five patters (1) To diversify to add extra values to make a good use of the main business brand (2) To diversify business via horizontal cooperation with designers (3) To expectedly diversify by dividing up departments (4) Diversify to strengthen company (5) To diversify by creating a new market by collaborating with companies that are in the same fashion industry.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は,ファッション企業の多角化による新規市場参入には,資本力に依存するM&A(企業買収や提携)中心の戦略を採用するのではなく,自社のブランド価値の確認と活用によって,新規市場の創造をめざす新たな5つのパターンの重要性を明示化したことである。また,「ものづくり」の専門特化型企業との水平的提携ネットワークの構築が成功の鍵であることを導き出した。今後,顧客ニーズに適応する異業種企業間のパートナーシップと協業事業体が進展し,イノベーションといえる新たな市場が生まれる可能性も考えられるであろう。さらに,専門特化型企業の存在価値を明らかにしたことは,多角化の在り方へ示唆を与えることになる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 協業事業における多角化とブランド価値の深化―ジョルジオ アルマーニの事例から―2019

    • Author(s)
      大村 邦年
    • Journal Title

      阪南論集 社会科学編

      Volume: 54(2) Pages: 105-119

    • Related Report
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  • [Journal Article] 日欧ファッション企業における「新機軸の多角化戦略」の研究2019

    • Author(s)
      大村 邦年
    • Journal Title

      平成30年度研究成果報告書

      Volume: なし Pages: 1-180

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  • [Journal Article] ライフスタイルを基軸とした多角化ビジネスの進展-日欧ファッション企業の事例から-2018

    • Author(s)
      大村 邦年
    • Journal Title

      阪南論集社会科学編

      Volume: 53(2) Pages: 145-164

    • NAID

      40021543869

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  • [Presentation] ライフスタイルを基軸とした多角化ビジネスの進展―日欧ファッション企業の事例から―2018

    • Author(s)
      大村 邦年
    • Organizer
      日本流通学会関西・中四国部会第122回定例研究会
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  • [Presentation] ファッションビジネスにおけるライフスタイルを基軸とした多角化戦略2018

    • Author(s)
      大村 邦年
    • Organizer
      日本流通学会第32回全国大会
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  • [Presentation] ファッションにみる環境適応行動とビジネスモデルの進化2016

    • Author(s)
      大村 邦年
    • Organizer
      日本流通学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      専修大学神田キャンパス
    • Year and Date
      2016-10-06
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  • [Book] ファッションビジネスの進化-多様化する顧客ニーズに適応する、生き抜くビジネスとは何か-2017

    • Author(s)
      大村 邦年
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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