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Research on the structure and innovation of retail service operation

Research Project

Project/Area Number 16K03969
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences

Principal Investigator

KISHIMOTO Tetsuya  流通科学大学, 商学部, 教授 (00405929)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 矢作 敏行  法政大学, イノベーション・マネジメント研究センター, 研究員 (40230289)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords小売サービスオペーション / サービス・イノベーション / 顧客経験価値 / 小売業 / 店舗オペレーション / 小売サービス・オペレーション / 小売サービス / チェーンストア / TQM / 店頭従業員 / 顧客の経験価値 / オペレーション / 事例研究 / サービスマーケティング / インターナルマーケティング / パートタイムマーケター / サービスイノベーション
Outline of Final Research Achievements

We have explored the characteristics of a good retailer's service operation system and came to the idea that it might be at the store capabilities based on a chain store system.The store capabilities not only produce the superior customer experience, but is also effective in matching standardized measures implemented uniformly in all stores to the different circumstances of each store.
It is important for retail stores to become “good jobs and good shops” for both employees and customers. This study could provide a path to further studies to clarify that.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ネットでは実現できない、チェーンストアの店舗において顧客経験価値を生み出す仕組みの一部を明らかにしたことに学術的な意義があるであろう。
また、顧客経験価値を提供できる売場は、現場従業員にとって「良い職場」というものが前提となる。現在のチェーンストア企業は、よい職場を作ろうという意識がまだまだ高くないことから、少しでも意識を高めることにつながると考えられる研究成果の提供に社会的意義への貢献があるものと思われる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 新・商業社会論(4)流通産業革命2.02019

    • Author(s)
      矢作敏行
    • Journal Title

      経営志林

      Volume: 55(4) Pages: 59-77

    • NAID

      40021894699

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  • [Journal Article] 小売業のサービス・イノベーション・プロセスにおける現場従業員の行動に関する研究2018

    • Author(s)
      岸本徹也
    • Journal Title

      流通科学大学論集-流通・経営編

      Volume: 31(1) Pages: 77-101

    • NAID

      120006502042

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    • Open Access
  • [Journal Article] 食品スーパー経営の新しい動向から学ぶ2018

    • Author(s)
      岸本徹也
    • Journal Title

      生活協同組合研究

      Volume: 515 Pages: 33-40

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  • [Journal Article] 新・商業社会論(1)3つの分水嶺2018

    • Author(s)
      矢作敏行
    • Journal Title

      経営志林

      Volume: 55(1) Pages: 1-15

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  • [Journal Article] 新・商業社会論(2)日本の商業倫理思想の系譜2018

    • Author(s)
      矢作敏行
    • Journal Title

      経営志林

      Volume: 55(2) Pages: 1-15

    • NAID

      40021709115

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  • [Journal Article] 新・商業社会論(3)流通産業革命1.02018

    • Author(s)
      矢作敏行
    • Journal Title

      経営志林

      Volume: 55(3) Pages: 53-69

    • NAID

      40021768703

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    • Author(s)
      岸本徹也
    • Journal Title

      法政大学イノベーション・マネジメント研究センター ワーキングペーパーシリーズ

      Volume: 179 Pages: 1-72

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    • Author(s)
      矢作 敏行
    • Journal Title

      経営志林

      Volume: 53(2)

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      矢作敏行
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  • [Presentation] 小売企業における漸進的イノベーションを発生させる組織体制2016

    • Author(s)
      岸本 徹也
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      日本商業学会関西部会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター(大阪府大阪市)
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  • [Book] 1からの流通システム2018

    • Author(s)
      崔 相鐵、岸本 徹也 編著
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      4502261912
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    • Author(s)
      矢作 敏行・川野 訓志・三橋 重昭
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      白桃書房
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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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