Interactional analysis of "scientific understanding of natural phenomena" in primary and secondary education
Project/Area Number |
16K04037
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Aomori University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
五十嵐 素子 北海学園大学, 法学部, 教授 (70413292)
水川 喜文 北星学園大学, 社会福祉学部, 教授 (20299738)
東 徹 弘前大学, 教育学部, 教授 (30132939)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 科学的知識と常識的知識 / 知識の社会的組織化 / 科学と技術の関係性 / 科学と技術 / 知識の組織化への焦点化 / 社会学 / エスノメソドロジー / 科学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to explicate how "scientific understanding" of "natural phenomena" is "learned," focusing on practices in interactional settings where a science is learned . Two main results are as follows; First, in science education scientific and common sense understandngs are taken to be incompatible in some cases, but in others are not, because this relies upon whether each of the sciences lay emphasis not only on either natural observation or experiments, but on how practices of experiments are designed. Second, relation between science and technology, though it is not included in items of primary science education, is kept in mind by teachers, and, therefore, is used as implicit theme in some cases.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
科学と常識との関係は社会学の伝統的なテーマの一つであり、本研究もその1事例として、両者の錯綜した関係に見通しのきいた記述を与えていく際に有効なものであろう。また、科学と技術の関係については、既に歴史的解明がそれ相応になされており、この点を現代の教育の現場で見ていくことは、科学に基礎づけられた技術に依存する現代社会を再考する際に有効な資料となるだろう。加えて、知識の社会的組織化の観点からの解明として見いだされた知見は、そのワークショップを通した開示も含めて、教員たちが自分たちの教えるテクニックを明確に捉えたり、やってはいけないやり方をリストアップしていくのに資するものであろう。
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Report
(5 results)
Research Products
(14 results)