• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interactional analysis of "scientific understanding of natural phenomena" in primary and secondary education

Research Project

Project/Area Number 16K04037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionAomori University

Principal Investigator

Nakamura Kazuo  青森大学, 社会学部, 准教授 (70584879)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 五十嵐 素子  北海学園大学, 法学部, 教授 (70413292)
水川 喜文  北星学園大学, 社会福祉学部, 教授 (20299738)
東 徹  弘前大学, 教育学部, 教授 (30132939)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords科学的知識と常識的知識 / 知識の社会的組織化 / 科学と技術の関係性 / 科学と技術 / 知識の組織化への焦点化 / 社会学 / エスノメソドロジー / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims to explicate how "scientific understanding" of "natural phenomena" is "learned," focusing on practices in interactional settings where a science is learned . Two main results are as follows; First, in science education scientific and common sense understandngs are taken to be incompatible in some cases, but in others are not, because this relies upon whether each of the sciences lay emphasis not only on either natural observation or experiments, but on how practices of experiments are designed. Second, relation between science and technology, though it is not included in items of primary science education, is kept in mind by teachers, and, therefore, is used as implicit theme in some cases.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学と常識との関係は社会学の伝統的なテーマの一つであり、本研究もその1事例として、両者の錯綜した関係に見通しのきいた記述を与えていく際に有効なものであろう。また、科学と技術の関係については、既に歴史的解明がそれ相応になされており、この点を現代の教育の現場で見ていくことは、科学に基礎づけられた技術に依存する現代社会を再考する際に有効な資料となるだろう。加えて、知識の社会的組織化の観点からの解明として見いだされた知見は、そのワークショップを通した開示も含めて、教員たちが自分たちの教えるテクニックを明確に捉えたり、やってはいけないやり方をリストアップしていくのに資するものであろう。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 会話の分析を通して見た協同学習における児童・生徒の科学的認識の形成過程2018

    • Author(s)
      東徹・菅原雄貴・相馬恵子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 119 Pages: 37-45

    • NAID

      40021551898

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「何をどう学ぶか」をデザインするためのエスノメソドロジー研究の視点 ――「対話 的な学び」はいかに「立場の違い」を通じて生まれるのか2017

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 35-44

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分析的/ポスト分析的エスノメソドロジー、あるいは概念分析2017

    • Author(s)
      中村和生
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 45-6 Pages: 112-124

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ICTを活用した協働学習のデザインと生徒のワーク――中学校の授業実践を例として2017

    • Author(s)
      五十嵐素子・笠木佑美
    • Journal Title

      『ワークプレイス・スタディーズ』ハーベスト社

      Volume: -- Pages: 258-277

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Ordinary knowledge as interactional resources for scientific reasoning in elementary school scientific experiments2021

    • Author(s)
      Yoshifumi Mizukawa, Kazuo Nakamura, Motoko Igarashi
    • Organizer
      The World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Scientific Knowledge and Reasoning in the Experiments of Elementary School Classrooms:2019

    • Author(s)
      Yoshifumi Mizukawa, Kazuo Nakamura, Motoko Igarashi
    • Organizer
      International institute for ethnomethodology and conversation analysis
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育実践における科学的知識と科学的推論の学習過程――小学校理科の授業 を例とした一考察2019

    • Author(s)
      水川喜文、中村和生、五十嵐素子、東徹
    • Organizer
      日本社会学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学と技術の関係性は学習されるのか?――初等教育における理科実験を題 材として2019

    • Author(s)
      中村和生、水川喜文、五十嵐素子、東徹
    • Organizer
      日本社会学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Scientific knowledge and reasoning in the experiments of elementary school classrooms: Instruction in local educational order*2019

    • Author(s)
      Yoshifumi Mizukawam, Kazuo Nakamura, Motoko Igarashi
    • Organizer
      Intenational institute for ethnomethodology and conversation analysis
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Epistemics批判の部分的考察――リンチによる批判・ヘリテイジによる反批判を中心に――2017

    • Author(s)
      中村和生
    • Organizer
      エスノメソドロジー&会話分析研究会 特別企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「何をどう学ぶか」をデザインするためのエスノメソドロジー研究の視点 ――「対話 的な学び」はいかに「立場の違い」を通じて生まれるのか2017

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ポスト分析的エスノメソドロジー」から見えてくるもの2017

    • Author(s)
      中村和生
    • Organizer
      日本社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教授場面における会話の進め方の特徴-授業の相互行為分析の知見から2016

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業秩序とその管理の諸相 ―エスノメソドロジー・会話分析の知見から2016

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      第68回日本教育社会学会大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi