• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sociological Reaseach on <Ethnicity> and <Homeland>for Zainicih Koreans

Research Project

Project/Area Number 16K04085
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

Yamamoto Kaori  愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (30295571)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords在日朝鮮人 / 朝鮮学校 / 民族教育 / 祖国 / 民族 / 朝鮮民主主義人民共和国 / 「北朝鮮」 / ナショナルアイデンティティ
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to analyze the meaning of <Homeland> for Zainichi Korean Students of Choson School or Ethnic Korean school in Japan. The DPRK is considered as <Homeland> for them while the DPRK has been demonaized in Japan. I conducted my researches through participant observations-going to the DPRK with the students(their school trip) and interviews to them. They considered the DPRK their homeland as they were warmly welcomed and seen as their folks there while Japan still discriminate against them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

在日朝鮮人研究はこれまで国内外を含めて,膨大な研究成果がある。しかし,朝鮮学校やそこに関係する人に焦点をあて,かつ参与観察やフィールドワークをもとに発表された研究はSonia Ryang ”North Koreans in Japan",宋基燦『語られないものとしての朝鮮学校』くらいしかない。本研究は,これらの研究を参照しつつも,特に,朝鮮学校に通う高校生たちの<祖国訪問>への同行調査,その前後の参与観察やインタビュー調査を通じて,かれらが内面化している「祖国」の意味を明らかにしようとしたことに学術的かつ社会的意味がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 在日朝鮮人2019

    • Author(s)
      山本 かほり
    • Journal Title

      別冊 環 開かれた移民社会へ

      Volume: 24 Pages: 208-209

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 愛知における朝鮮学校2019

    • Author(s)
      山本かほり
    • Journal Title

      社会福祉研究

      Volume: 21 Pages: 45-78

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平壌での青春ー愛知朝鮮高校<祖国訪問>同行記 12019

    • Author(s)
      山本かほり
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 67 Pages: 4150-4150

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「排外主義の中の朝鮮学校―ヘイトスピーチを生み出すものを考える」2017

    • Author(s)
      山本かほり
    • Journal Title

      移民政策研究

      Volume: 9 Pages: 38-57

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 排外主義の中の朝鮮学校ーヘイト・スピーチを生み出すものを考える2017

    • Author(s)
      山本かほり
    • Journal Title

      移民政策研究

      Volume: 9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] School Trip to the DPRK2019

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      ソウル市立大学都市研究所主催 国際学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 朝鮮学校と「民族教育権」2019

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      移民政策学会 冬季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The Meanings of Homeland for Koren School Students in Japan2018

    • Author(s)
      山本 かほり
    • Organizer
      延世大学 原州キャンパス 国際学部10周年記念シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中部地区における朝鮮学校の現状と課題2018

    • Author(s)
      山本 かほり
    • Organizer
      在日同胞朝鮮学校の民族教育
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 朝鮮学校における<祖国訪問>の意味2017

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      日本社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 朝鮮学校における<祖国>の意味2017

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      国際高麗学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 朝鮮学校における<祖国>の意味2017

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      東国大学校統一人文学研究所 グローバルセミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 私たちの北側の国への修学旅行2016

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      Global Korean Studies and Anthropology of Migration and Diaspora
    • Place of Presentation
      韓国 ソウル大学校
    • Year and Date
      2016-10-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 朝鮮学校生にとっての祖国の意味2016

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      在日コリアンと祖国
    • Place of Presentation
      韓国 済州大学校
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 排外主義の中の朝鮮学校2016

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      移民政策学会
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The meanings of "Homeland" for Zainich Korean Students2016

    • Author(s)
      Kaori Yamamoto
    • Organizer
      Global Migration of North Korea
    • Place of Presentation
      韓国 北韓大学院
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 移民政策のフロンティア2018

    • Author(s)
      山本 かほり(共著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346526
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi