• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a support model based on "team school" for children living with parents with mental illness

Research Project

Project/Area Number 16K04149
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

NAGANUMA Hazuki  首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (90423821)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords家族支援 / 精神保健福祉 / ヤングケアラー / チーム学校 / 多機関連携 / 精神疾患 / 親子支援 / 子ども福祉 / ソーシャルワーク / ヤングケアラ― / 児童福祉 / 子ども家庭支援 / 養護教諭
Outline of Final Research Achievements

We developed a school-based support model for school-age children living with a parent with mental illness in this study. At first, a survey was conducted in public elementary and junior high schools in A prefecture to identify the needs of those children and the variations of support in schools. In addition, a workshop program was held for school nurse teachers and school social workers and the effectiveness of the workshop program was examined. The use of picture books to imagine children's experiences , the information about social resources , pioneering support for children and the introduction of multi-institutional collaboration methodologies were highly regarded. However, from the 3-month post survey, it was suggested that the sense of coping difficulties that had been alleviated after the workshop would increase again, and the continued case conference would be useful.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

精神疾患のある親と暮らす子どもたちは増えてきていると考えられるが、日本においてその生活実態に関する調査はほとんど行われていないため、児童生徒の生活ニーズを一定程度明らかにしたのは意義がある。また学齢期の子どもに対して学校で様々なケアを提供しているが外部機関との連携に課題があることを指摘した。精神疾患のある親との暮らしは子どもにとって逆境的な体験となり将来にわたって様々な心身の健康及び社会的な影響を及ぼすものであるため、早期に子どもの状況を把握し適切な支援を提供することは重要である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (8 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 多職種チームにおける公認心理師への期待と課題 社会福祉実践現場を支えるために公認心理師に期待されることとは2019

    • Author(s)
      長沼葉月
    • Journal Title

      精神衛生学会誌:こころの健康

      Volume: 34 Pages: 59-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 精神疾患のある親と暮らす学齢期の子どもを支えるための養護教諭等対象ワークショップの効果評価2019

    • Author(s)
      長沼 葉月, 土田 幸子, 牛塲 裕治, 上原 美子, 北野 陽子, 吉岡 幸子
    • Journal Title

      精神衛生学会誌:こころの健康

      Volume: 34 Pages: 70-71

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 精神障がいのある親と暮らす学齢期の子ども達を学校でどう支えるか2019

    • Author(s)
      長沼 葉月, 上原 美子, 吉岡 幸子
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 59 Pages: 94-95

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもと家族を支える社会福祉サービスとツールあれこれ2019

    • Author(s)
      長沼 葉月, 北野 陽子
    • Journal Title

      学校健康相談研究

      Volume: 16 Pages: 85-93

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 精神疾患の親と暮らす子どもへの支援 特集にあたって2019

    • Author(s)
      長沼葉月
    • Journal Title

      日本精神衛生学会誌:こころの健康

      Volume: 33(2) Pages: 32-32

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「Dialogical Practiceと私 : 子どもとして/支援者として」2018

    • Author(s)
      長沼葉月
    • Journal Title

      家族療法研究

      Volume: 35(2) Pages: 180-182

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ケースワークとオープンダイアローグ2018

    • Author(s)
      長沼葉月
    • Journal Title

      精神科治療学

      Volume: 33

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもに何をどのように説明するか?2017

    • Author(s)
      長沼葉月
    • Journal Title

      精神科臨床サービス 第17巻02号

      Volume: 17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 精神疾患のある親と暮らす学齢期の子どもを支えるための養護教諭等対象ワークショップの効果評価2019

    • Author(s)
      長沼葉月・土田幸子・牛塲裕治・上原美子・北野陽子・吉岡幸子
    • Organizer
      日本精神衛生学会第34回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] こどもと家族を支える社会福祉サービス・こどもを支えるツールあれこれ2019

    • Author(s)
      長沼葉月・北野陽子
    • Organizer
      日本学校健康相談学会第15回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 精神障がいのある親と暮らす学齢期の子ども達を学校でどう支えるか2018

    • Author(s)
      長沼葉月・上原美子・吉岡幸子
    • Organizer
      日本小児精神神経学会第120回記念大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 精神障がいのある親と暮らす学齢期の子どもの生活実態 -養護教諭を対象とする質問紙調査の結果から-2017

    • Author(s)
      長沼葉月
    • Organizer
      日本社会福祉学会第65回秋季大会、首都大学東京、東京都八王子市
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Dialogical Practice と私 子どもとして/支援者として2017

    • Author(s)
      長沼葉月
    • Organizer
      日本家族研究・家族療法学会第34回つくば大会、つくば国際会議場、茨城県つくば市
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] talk about it with every child(原題)2021

    • Author(s)
      Karen Glistrup, 長沼葉月訳
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 精神障がいのある親と暮らす子どもへのチーム学校を基盤とした支援モデルの開発研究会

    • URL

      https://kidsinfost.net/tklf/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi