• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a competency model for supporters of disabled children with the aim to improve the quality of early support services

Research Project

Project/Area Number 16K04167
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionYamaguchi Prefectural University

Principal Investigator

Fujita Kumi  山口県立大学, 社会福祉学部, 教授 (40364129)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords障害児福祉サービス / 障害児の早期支援 / コンピテンシーモデル / コンピテンシーアセスメント項目 / 児童発達支援 / 障害児支援者の専門性 / 幼児期の障害児支援 / 支援者 / 障害児支援者 / コンピテンシー / 専門性 / 支援者養成 / 児童発達支援センター / 幼児期 / 専門性の向上
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a competency model with the aim to establish the expertise of the supporters involved in the welfare services for disabled infants. We created competency assessment items (5 areas, 142 items) after identifying the abilities and qualities necessary for the staff involved in child development support through a qualitative analysis. We examined the relationship between the job positions and the years of experience and the degree of acquired competency through a covariance analysis of the self-assessment of the supporters (611 respondents). The result found a significant linear relationship between the levels of the job status and the degrees of acquired competency in the two areas, “knowledge” and “skills.”A model of 2, a supporter within the early stage carrier for 3 years and a supporter in more than 3 was proposed as a competency model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コンピテンシーは、専門分野においての知識・技能、資質・能力等、具体的な指標が示されるため、専門性について明確に示すことができる。様々な職業分野で開発されてきているものの、障害児福祉分野においての開発はなかったことから本研究の成果は学術的意義があると考える。
また、開発したモデルとコンピテンシーアセスメントシートは障害児福祉分野の支援者養成に活用できるツールとして期待できる。我が国において、早期支援を担う児童発達支援センター等に従事する支援者の専門性の向上は緊急の課題として掲げらえていることからも、本研究の社会的意義はあると考える。今後も我が国の障害児福祉の発展のために研究を継続・発展したい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 幼児期の障害児通所支援に携わる支援者の専門性向上のためのコンピテンシーモデルの提案2019

    • Author(s)
      藤田久美
    • Journal Title

      山口県立大学社会福祉学部紀要

      Volume: 第25号 Pages: 25-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域を基盤とした子育て支援システムにおける 児童発達支援に携わる支援者の役割 ~発達障害の早期支援に着目して~2017

    • Author(s)
      藤田久美
    • Journal Title

      月刊地域ケアリング

      Volume: 19 Pages: 86-88

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害児支援に携わる支援者の専門性の探求 ~発達障害の早期支援に着目して~2017

    • Author(s)
      藤田久美
    • Journal Title

      月刊地域ケアリング

      Volume: Vol.19 No.3, Pages: 75-78

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障害児通所支援の専門性の向上-障害児支援者のコンピテンシーとキャリア形成-2018

    • Author(s)
      藤田久美
    • Organizer
      第56回全国知的障害福祉関係職員研究大会、第1分科会「未来を育むー障害児支援の未来を語ろう-」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼児期の障害児支援に携わる支援者のコンピテンシーモデルの開発(1)2017

    • Author(s)
      藤田久美
    • Organizer
      日本保育学会第70回
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi