• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the process of "independence as a change of social relationships" for people with learning disabilities

Research Project

Project/Area Number 16K04216
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionKyoto Prefectural University (2017-2019)
Doshisha University (2016)

Principal Investigator

Moriguchi Hiromi  京都府立大学, 公共政策学部, 助教 (10631898)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 市瀬 晶子  関西学院大学, 人間福祉学部, 講師 (50632361)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords知的障害 / 自立 / インクルージョン / インクルーシブリサーチ / エピソード記述 / 関係性 / 知的障害者 / インクルーシブ・リサーチ / トランジション / 学校から社会への移行 / 社会福祉 / 現象学
Outline of Final Research Achievements

The definition of independence of people with disabilities has changed from one related to ADL levels of independence to what is by self-determination. However, no common consensus has been established on how to understand the independence of people with severe intellectual disabilities who have difficulties to make their own decisions.
The purpose of this study is to clarify the process of the independence of people with learning disabilities from a view that we should regard independence as changes of their relationships with various people around them.
I observed people with disabilities who started living in a group home and interviewed their families. In addition, I conducted an exploratory study of inclusive research aiming to change social relationships more dynamically.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①福祉ホームにおける関与観察とインタビュー調査をとおして、ホームに入居する前の家族との濃厚な関係性が、支援者との関係性、さらに支援者以外の多様な人たちとの関係性へと広がっていくプロセスを考察できた。一方で、関係性が広がってもなお家族にきわめて重要なケア役割が残されるケースもあることが明らかになった。②インクルーシブリサーチについては、実践的な取り組みを行いながら社会関係について検討した。また国際的なネットワークづくりにつながったことも成果の一つである。③エピソード記述については、研究方法の一つとして紹介する機会を持てたほか、学会のセッションをとおしてこの方法論の可能性を議論できた。

Report

(4 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Open University/Jan Walmsley Associates/University of Oxford(英国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] インクルーシブリサーチから見えてきたこと : 対象者を探すのではなく、興味をもつ人と協働する (特 集 「インクルーシブなアプローチ」のこれから)2019

    • Author(s)
      森口弘美
    • Journal Title

      福祉のまちづくり研究

      Volume: 21巻1号 Pages: 36-39

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 表現教育の可能性『STEM+ARTが求められる時代に』2019

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      成城大学共通教育論集

      Volume: 11 Pages: 161-175

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 目の前の当事者に「向き合うこと」からインクルージョンへ (特集 「インクルーシブなアプローチ」の これから)2019

    • Author(s)
      太田啓子
    • Journal Title

      福祉のまちづくり研究

      Volume: 21巻1号 Pages: 44-48

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 質的研究方法において研究者が自己を語ることの意味と位置―授業研究を通して―2018

    • Author(s)
      小山聡子
    • Journal Title

      社会福祉(日本女子大学社会福祉学科)

      Volume: 58 Pages: 69-83

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害者と大学生との協働ワークショップが家庭科教育に提起するもの2018

    • Author(s)
      井口高志・森口弘美・太田啓子・阪東俊忠
    • Journal Title

      教育システム研究(奈良女子大学教育システム研究開発センター)

      Volume: 13 Pages: 295-307

    • NAID

      120006658332

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 調査活動「みんなが行きたくなるカフェってどんなカフェ?」―インクルーシブリサーチの観点からの検討―2017

    • Author(s)
      森口弘美・井口高志・太田啓子・松本理沙
    • Journal Title

      評論・社会科学

      Volume: 123 Pages: 83-99

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 基幹論文 立場を異にする者同士のかかわりの質的記述2017

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈・川島理恵
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 4-13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 重度知的障害者のきょうだい関係におけるケアとセクシュアリティ―ある女性きょうだいのエピソード記述を通して―2016

    • Author(s)
      松本理沙
    • Journal Title

      評論・社会科学

      Volume: 119 Pages: 127-143

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 知的障害者の「関係性の変容としての自立」の検討 -SCATによる関連要因の抽出から、「仕掛け」の提示へ-2019

    • Author(s)
      森口弘美、太田啓子
    • Organizer
      関西社会福祉学会年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] How can families and self-advocates work together in Japan?2018

    • Author(s)
      森口弘美
    • Organizer
      Social History of Learning Disability Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 知的障害のある人とつくる合理的配慮研修―Social Relationの観点からの検討2018

    • Author(s)
      森口弘美、太田啓子
    • Organizer
      日本福祉のまちづくり学会第21回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ワークショップ「人とアートにかかわる実践を、生きる・書く・探究する―エピソードで体験を省察するワークショップ」2018

    • Author(s)
      笠原広一、森口弘美、小室明久
    • Organizer
      アートミーツケア学会2018年度大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 特定課題セッション「社会福祉研究・教育においてエピソードを用いる可能性と課題」2017

    • Author(s)
      森口弘美・小山聡子・笹倉千佳弘・引土絵未
    • Organizer
      日本社会福祉学会第65回秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブリサーチワークショップ「僕は0歳のときから自動販売機が好きでした」2017

    • Author(s)
      本間直樹・谷美奈・森口弘美
    • Organizer
      アートミーツケア学会2017年度大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「障害者の自立と支援―その実現に向けて」2017

    • Author(s)
      森口弘美
    • Organizer
      パネルディスカッション「相模原障害者殺傷事件から問い直す“社会”と“福祉”」日本社会福祉学会中部ブロック部会2017年度春の研究例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 『質的心理学フォーラム』編集委員会企画シンポジウム「立場を異にする者同士のかかわりの質的研究~地域の居場所と「立場を異にする者」同士の交流~」2017

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のある人たちと取り組むまちづくり協働研究の試み2016

    • Author(s)
      森口弘美
    • Organizer
      日本福祉のまちづくり学会
    • Place of Presentation
      函館市民会館
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 東谷護編著『表現と教養 : スキル重視ではない初年次教育の探求』のうち第5章「STEM+ARTが求 められる時代に‘ART'をどうとらえるのか──クリエイティブベーシックの実践から考える」2019

    • Author(s)
      谷美奈
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] ケアを考えるネットワーク

    • URL

      http://caringsociety.net/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] ケアを考えるネットワーク

    • URL

      http://caringsociety.net/category/research/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 入所施設の歴史を語る~知的障害のある人たちとの共同研究の取り組み2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 知的障害のある人との共同研究“インクルーシブリサーチ”の可能性2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi