• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Transnational ICT Education Support Network for Immigrant Children via Digital Recorded Book

Research Project

Project/Area Number 16K04218
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

OZAWA wataru  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (30268148)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清田 淳子  立命館大学, 文学部, 教授 (30401582)
金森 裕治  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (30362742)
楠 敬太  大阪大学, キャンパスライフ健康支援センター, 特任研究員(常勤) (70770296)
Research Collaborator MORI kouichi  
KAYAMA mizue  
MARUYAMA yuya  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords外国人児童 / ICT学習支援 / 読み困難度 / 視線追尾検査 / DAISY教科書 / トランスナショナルな学習支援体制 / 外国にルーツを持つ児童 / 母語教育 / トランスナショナルな支援体制構築 / DAISY / 読み能力評価 / 日本語教育 / 読み困難度のアセスメント / 自尊感情測定 / 多言語デジタル図書 / 国際福祉 / 福祉NGO / デジタル図書 / ICT教育
Outline of Final Research Achievements

Immigrant children in Japan face cultural and linguistic problems at schools. Immigrant students, who go back to their country, also face difficulties because of their low level of language ability. Our project has developed the global support system and new methods using ICT tools in order to overcome these problems.
We evaluated the immigrant children’s Japanese reading impediments to compare them with Japanese students facing reading difficulties. An analysis of these data revealed that immigrant children’s challenges in reading Japanese are similar to or higher than those of Japanese students with reading difficulty. We devised the preparation and review worksheets for foreign students written in their language or in plain Japanese and developed a new educational way to combine these worksheets with DAISY textbooks. At University of Sao Paulo, DAISY project group was organized by professors and students. In Collaboration with them, we conducted ICT needs research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

読み困難児童に対してはDAISY教科書が無償提供されている。本研究では、視線追尾検査に基づく科学的計測により、外国人児童の読み困難度がディスレクシア日本人児童に比べて同等以上であること、また、縦書き・横書きテキストにおける読み困難度の比較分析により、外国人児童が縦書きテキストへの適応において、一定期間、困難を抱えていることを明らかにした。これらの知見は既存のデジタル教材の外国人児童への無償利用を開く政策の導入に向けた基礎データとなる。本研究が目指したICTツールに依拠したトランスナショナルな学習支援体制とそれに対応した新たな学習支援法の開発は移民児童に関する問題を実践的に解決しうる提案である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 外国にルーツを持つ児童の読み困難度の測定 ―視線追尾検査の試み2018

    • Author(s)
      楠敬太・小澤亘・金森裕治
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 38

    • NAID

      120006576812

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 外国にルーツを持つ児童の読み困難度に関する基礎的研究(第2報)―横書き・縦書きテキストの差に注目して2018

    • Author(s)
      楠敬太,小澤亘,金森裕治
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国にルーツを持つ児童の読み困難度に関する基礎的研究-視機能評価及び読み能力の測定を通して2017

    • Author(s)
      楠敬太、小澤亘、金森裕治
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童に向けた iPad 放課後学び支援教室の実践2016

    • Author(s)
      小澤亘、濱嵜愛夏
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Place of Presentation
      京都産業大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ディスレクシア児童に対する「テストの音声化」支援2016

    • Author(s)
      小澤亘、蓮尾和美、神鞠子、中塚愛里
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Place of Presentation
      京都産業大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 立命館大学DAISY研究会

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 「多文化共生社会」創造を目指すDAISY図書共有化サイト

    • URL

      http://rits-daisy.com/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi