• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The System of Alternative Schools for Youth at Risk in America

Research Project

Project/Area Number 16K04241
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research (2017-2018)
Nishikyushu University (2016)

Principal Investigator

Miyako Norihiro  国立教育政策研究所, 生徒指導・進路指導研究センター, 主任研究官 (60549129)

Research Collaborator Yagi Darryl Takizo  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords学校アカウンタビリティ / オルタナティブ学校 / カリフォルニア州 / 学校改善 / 学校ダッシュボード / 学校評価 / アカウンタビリティ / オルタナティブ / 非行 / いじめ / 生徒指導 / キャリア教育 / 修復的正義 / 地域連携 / 子ども・若者支援 / 教育制度・政策 / 米国カリフォルニア州
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the school accountability system of alternative schools for youth at risk in California. These alternative schools have been criticized as serving to exclude at-risk students from schools and the community. California’s Alternative Schools Accountability Model (ASAM)is operated the system for assessment of alternative schools. In particular, ASAM efforts can be broken down into the two main categories of Phase 1 efforts conducted during the period from the 2001-02 through the 2008-09 school years and Phase 2 efforts during the period from the 2010-11 through the 2012-13 school years, and this study analyzed the impact of reforms to ASAM assessment indicators while also looking at large-scale changes in assessment indicators and accountability. But it was abolished on 2013. Instead of that, the new accountability system, that is, the California School Dashboard, has started in January 2014.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の対象であるオルタナティブ学校は、リスクを抱えた児童生徒の学校コミュニティからの離脱の防止や教育機会の保証というセーフティネットとしての意義を有するとともに、負のラベリングや社会的排除へと反転することがありうるという難問を制度的に抱えている。本研究では、カリフォルニア州の最新の動向に注視し、学校を多元的な評価軸で、そのパフォーマンスを明らかにしようとする「学校ダッシュボード」の実際についてアプローチすることができた。学校をより現実的、かつ、多面的に描き出す努力と、そのアカウンタビリティ情報を基に、教育行政による学校改善支援をいかに接続できるかは、我が国の教育政策においても示唆的である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] カリフォルニア州の学校アカウンタビリティ制度の新たな展開-「学校ダッシュボード」に焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 29 Pages: 45-68

    • NAID

      40021876949

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] (2)諸外国の教育行政組織・機能・職員の類型 ウ アメリカ(カリフォルニア州)2019

    • Author(s)
      宮古紀宏・三村隆男
    • Journal Title

      国立教育政策研究所平成30年度プロジェクト研究報告書『「次世代の学校」実現に向けた教育長・指導主事の資質・能力向上に関する調査研究報告書』

      Volume: ‐ Pages: 233-234

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] (3)諸外国の教育行政組織・機能・職員 ウ アメリカ2019

    • Author(s)
      宮古紀宏・三村隆男
    • Journal Title

      国立教育政策研究所平成30年度プロジェクト研究報告書『「次世代の学校」実現に向けた教育長・指導主事の資質・能力向上に関する調査研究報告書』

      Volume: - Pages: 257-265

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Japanese Educator's Perspective: Journey to Learn Alternative Education in California and its Contrast to Alternative Education in Japan2018

    • Author(s)
      Norihiro MIYAKO, and Darryl Takizo Yagi
    • Journal Title

      Juvenile Court, Community, and Alternative School Administrators of California Journal

      Volume: 31 Pages: 27-31

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] カリフォルニア州のオルタナティブ学校評価制度に関する一考察-ASAMの課題と展望-2016

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 27 Pages: 28-43

    • NAID

      40021019300

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] カリフォルニア州の多元的な学校アカウンタビリティ制度に基づく学校改善-教育行政による学校改善支援に着目して-2019

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Organizer
      アメリカ教育学会教育セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] カリフォルニア州の多元的な評価基準に基づく学校アカウンタビリティ制度の展開-「学校ダッシュボード」の取組を例に-2018

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Organizer
      アメリカ教育学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/read0144764/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      http://researchmap.jp/read0144764/

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 西九州大学教育・研究リソース検索システム

    • URL

      http://er.nisikyu-u.ac.jp/DYU0110?ri=92

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi