• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on organizational factors related to reluctance of teachers to disclose negative information

Research Project

Project/Area Number 16K04263
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

UEMURA Zentaro  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (20340367)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 釘原 直樹  東筑紫短期大学, 食物栄養学科, 教授 (60153269)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教員 / 情報開示 / 学校 / 集団 / エリートパニック / 多元的無知 / 不適切行動 / 組織風土 / 保護者 / 不正 / 傍観者効果 / 服従 / 隠蔽 / 信頼感 / 保育者 / クレーム / 幼稚園 / エリート・パニック
Outline of Final Research Achievements

In order to clarify the factors that suppress the disclosure of negative information by schools and teachers, we conducted a research study on teachers and childcare workers.
1) Experience of receiving complaints from parents made trust for parents lower, 2) Conformity pressure within the school organization was relatively high, and 3) Receptivity of information in the organization were suggested to be associated with reluctance of school to disclose negative information. Combining these results, we considered how to facilitate the disclosure of negative information by schools and teachersa.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

組織の情報開示の重要性が研究されてきた一方で、組織の情報開示を抑制する要因については、これまでにあまり検討されてきていない。Tierney(2008)による「エリート・パニック」、同調、傍観者効果、組織風土など関連が想定される要因はいくつかあるものの、学術的には明らかになっていない。集団が一種の不正行為を行うに至る過程を明らかにすることは、集団研究を進めていく上で高い意義があるであろう。
また、近年、学校や教育委員会における情報開示の不十分さが問題となり、改善の必要が認識されている。こうした改善のための基礎データを提供することには、高い社会的意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] The effects of a director's leadership and the length of a staff member's work experience on job performance.2019

    • Author(s)
      Zentaro UEMURA
    • Organizer
      The 13th Biennial Asian Association of Social Psychology Conference, Humanities and Social Sciences Building, Academia Sinica, Taipei, Taiwan
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] リスク対応時に非服従行動をとることに対する圧力要因の探索:中学校での体罰状況を用いた思考実験2018

    • Author(s)
      植村善太郎・釘原直樹
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員のクレーム体験と保護者に対する信頼感との関連:小中学校教員のデータによる検討2017

    • Author(s)
      植村善太郎・釘原直樹
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The effect of bystanders and risk consciousness on behavior in an information leakage incident.2017

    • Author(s)
      UEMURA, Zentaro
    • Organizer
      The 12th Biennial Conference of Asian Association of Social Psychology, Massey University, Albany Campus, New Zealand.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi