• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of the assessment system which can predict the reading and writing difficulty for preschool children

Research Project

Project/Area Number 16K04286
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

KAWASAKI AKIHIRO  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (00444654)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 片桐 正敏  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (00549503)
若宮 英司  藍野大学, 医療保健学部, 教授 (20426654)
本郷 一夫  東北大学, 教育学研究科, 教授 (30173652)
堀田 龍也  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
安藤 明伸  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (60344743)
加藤 哲則  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90510199)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords読み書きスキル / 視知覚認知機能 / ディスレクシア / 就学前評価 / 読み書き困難 / 社会性発達 / 言語発達 / 読み正確性発達 / 音韻情報処理 / 視覚情報処理 / 言語発達と社会性 / 読み正確性 / 学習困難 / 読み書き発達 / 認知発達 / 学習到達度
Outline of Final Research Achievements

We conducted four tasks for an infant mainly;accuracy of reading , visual information processes (WAVES), and syntactic task. The result of covariance structure analysis whose independent variable was score of pattern recognition task, plain figure-construction task, and syntactic task, and dependent variable was an accuracy of reading hiragana task showed scores of syntactic task and figure-construction task affected the number of correct answer of reading hiragana task directly, and score of pattern recognition task affected score of plane figure-construction task, which suggested pattern recognition task affected the number of correct answer of reading hiragana task indirectly(GFI=.999, AGFI=.992, RMSEA=.000, χ2=.186, n.s.).
Those results supported that acquisition of the reading hiragana skills in Japanese needs not only phonological process but also visual processes.
Especially visual processes may take a certain role in alphabetic stage of reading development (Frith, 1985).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の社会的意義は幼児期のひらがな読み正確性に対して音韻処理能力だけでなく視知覚認知機能をはじめとして視覚情報処理の介在を明らかにしたことにある。現在の発達障害とその機序に関する研究では児童期の実態を基にしてそれぞれのライフステージに適応している状況にあり、発達の時間軸を重視する発達心理学的観点がかけたものとなっている。本研究知見ならびに派生研究は各年代の読みの困難さの背景となる要因が異なる可能性、また同じであってもその寄与度が異なる可能性を示唆しており、読み書き困難の早期発見や効果的な支援のためには各年代で評価方法を再検討する必要性を示唆したものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016 1993

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 児童期におけるRey-Osterrieth Complex Figure Testの発達経過とその尺度構成の検討2019

    • Author(s)
      荻布優子,川崎聡大,奥村智人,中西誠
    • Journal Title

      バイオメディカル・ファジィ・システム学会誌

      Volume: 21

    • NAID

      130007998356

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児の読解構造モデルの検討- 聴覚障害児童の日本語読み能力評価と学習到達度に関する検討-2019

    • Author(s)
      川崎聡大,加藤哲則,中西誠
    • Journal Title

      教育オーディオロジー研究

      Volume: 12 Pages: 35-41

    • NAID

      40021847507

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ディスレクシア2018

    • Author(s)
      川崎聡大
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 1 Pages: 158-181

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] S-S法(国リハ式言語発達遅滞検査)を用いた言語発達遅滞児の評価2016

    • Author(s)
      川﨑聡大
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 33 Pages: 15-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning Disabilities.1993

    • Author(s)
      多田 智絵 , 川崎 聡大
    • Journal Title

      総合リハビリテーション

      Volume: 21 Issue: 11 Pages: 981-984

    • DOI

      10.11477/mf.1552107491

    • ISSN
      0386-9822, 1882-1340
    • Year and Date
      1993-11-10
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「エビデンスに基づいた発達性ディスレクシアの実態理解 -発達神経心理学が果たした役割-」(教育講演Ⅰ)2018

    • Author(s)
      川﨑聡大
    • Organizer
      第19回日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 語彙・統語(語順・助詞)課題の遂行状況と社会性発達との関連2018

    • Author(s)
      北中 雄二, 川崎 聡大, 荻布 優子, 宮地 ゆうじ, 奥村 智人
    • Organizer
      第19回日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of having a strong sense of being poor at learning for a long time on autonomic nerve activities - A pilot study to elucidate the situations of dyslexic students at Japanese universities2018

    • Author(s)
      A. KAWASAKI, T. TAKAHASHI, Y. MATSUZAKI, H. TAKEUCHI, M. NAKAGAWA
    • Organizer
      Society for Neuroscience 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a new visual perceptual test for preschool children using a tablet PC: a pilot study2017

    • Author(s)
      Tomohito Okumura, Tomoko Miura, Akihiro Kawasaki, et al
    • Organizer
      College of Optometry in Vision Development 46th annual meeting
    • Place of Presentation
      St. Louis, Missouri (America)
    • Year and Date
      2017-04-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Visual perception is necessary for the acquisition of a Japanese reading skill2017

    • Author(s)
      Akihiro Kawasaki, Yutaka Matsuzaki1, Tomohito Okumura
    • Organizer
      18th European Conference on Developmental Psychology
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 経年変化が言語発達に与える影響-言語発達遅滞検査段階5-2統語方略助詞の遂行状況、ならびに語彙獲得の視点から-2017

    • Author(s)
      北中雄二 川崎聡大 松崎泰 荻布優子 奥村智人
    • Organizer
      第18回 日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a new visual perceptual test for preschool children using a tablet PC: a pilot study2017

    • Author(s)
      奥村智人
    • Organizer
      College of Optometrists in Vision Development 47th Annual Meeting
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Do Visual Processes Influence the Accuracy of Reading?2017

    • Author(s)
      Yutaka Matsuzaki, Akihiro Kawasaki, Tomohito Okumura, Yuko Ogino, Makoto Nakanishi
    • Organizer
      AOCCN2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数的事実と計算手続きの速度と正確性が算数成績に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      若宮英司、中西誠、奥村智人、水田めくみ、栗本奈緒子、竹下盛、三浦朋子、川崎聡大、畑中マリ、福井美保、玉井浩
    • Organizer
      第58回日本小児神経学会学術集会
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル(東京都 新宿区)
    • Year and Date
      2016-06-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習到達度と基礎学習スキル・認知機能の関連(第一報) 読み流暢性及び書き正確性の要因に基づいた学習不振検出の可能性2016

    • Author(s)
      荻布優子、川﨑聡大、中西誠、奥村智人、松崎泰
    • Organizer
      第58回日本小児神経学会学術集会
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル(東京都 新宿区)
    • Year and Date
      2016-06-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習到達度と基礎学習スキル・認知機能の関連 第三報 -基礎的学習スキルと社会2016

    • Author(s)
      川﨑聡大、奥村智人、中西誠、三浦朋子、水田めくみ、若宮英司
    • Organizer
      第58回日本小児神経学会学術集会
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル(東京都 新宿区)
    • Year and Date
      2016-06-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習到達度と基礎学習スキル・認知機能の関連(第4報) WAVESを使った視覚認知の検討2016

    • Author(s)
      奥村 智人, 川崎 聡大, 三浦 朋子, 中西 誠, 若宮 英司, 水田 めくみ, 栗本 奈緒子, 竹下 盛, 玉井 浩
    • Organizer
      第58回日本小児神経学会学術集会
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル(東京都 新宿区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 臨床発達心理学 言語発達とその支援 臨床発達心理士認定運営機構(監修) 秦野悦子、高橋登(編 集)「第11章 ディスレクシアのアセスメントと支援」担当2017

    • Author(s)
      川﨑聡大
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080748
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] アスペハート 2017年3月号 「事例から学ぶアセスメントから支援計画まで」 学習面(読み書き)で気になる子 担当2017

    • Author(s)
      川﨑聡大
    • Publisher
      アスペ・エルデの会
    • ISBN
      9784904809228
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi