Project/Area Number |
16K04297
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
CHINO Rie 信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60754356)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
飯田 順子 筑波大学, 人間系, 准教授 (90383463)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | サイン / 児童生徒理解 / 教師 / 批判的思考 / 教職志望学生 / 教職志望動機 / イラショナル・ビリーフ / 早期発見 / 子どものサイン / 教員養成 / 子ども / 心身の変化 / 教師の認知 / 教師の気づき |
Outline of Final Research Achievements |
This study identified the factors that promote or hinder the recognition of children's behaviors and physical conditions as signs, aiming at training teachers who can detect and respond early to the children’s signs appropriately. Firstly, we have created a "Checklist to detect children’s signs at school". The result of the study showed that the way pre-service teachers recognize children’s signs may have some bias depending on children’s worries contents. Also, the result showed that the bias is even greater for teachers. In addition, it was indicated that the pre-service teachers having higher critical thinking showed less bias. Secondly, "the Motivation toward Becoming Teachers Scale" was developed based on the self-determination theory. The result showed pre-service teachers who have higher autonomic motivation and controlled motivation tend to have higher irrational beliefs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、子どもの心理的支援の重要性が認識され、子どものサインを早期にキャッチし対応することが求められている。また、若年層の自殺対策の点からも、子どものSOSを適切に理解できることは喫緊の課題である。子ども達には、SOSの出し方教育が進められ援助要請スキルの獲得が進められている。一方で、子ども達から発信されたSOSや表出されているサインを適切に認識できる大人が存在しなければ支援には繋がらない。 本研究の成果は、子どものサインの見落としにつながる教師の思い込みなどの認知の偏りを明らかにし、この偏りを少しでも小さくするために、教員養成段階で育成すべき力や認識しておくべき視点などを示したことにある。
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