• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teacher training program to improve their sensibility to catch children's signs.

Research Project

Project/Area Number 16K04297
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

CHINO Rie  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60754356)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 飯田 順子  筑波大学, 人間系, 准教授 (90383463)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsサイン / 児童生徒理解 / 教師 / 批判的思考 / 教職志望学生 / 教職志望動機 / イラショナル・ビリーフ / 早期発見 / 子どものサイン / 教員養成 / 子ども / 心身の変化 / 教師の認知 / 教師の気づき
Outline of Final Research Achievements

This study identified the factors that promote or hinder the recognition of children's behaviors and physical conditions as signs, aiming at training teachers who can detect and respond early to the children’s signs appropriately. Firstly, we have created a "Checklist to detect children’s signs at school". The result of the study showed that the way pre-service teachers recognize children’s signs may have some bias depending on children’s worries contents. Also, the result showed that the bias is even greater for teachers. In addition, it was indicated that the pre-service teachers having higher critical thinking showed less bias. Secondly, "the Motivation toward Becoming Teachers Scale" was developed based on the self-determination theory. The result showed pre-service teachers who have higher autonomic motivation and controlled motivation tend to have higher irrational beliefs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、子どもの心理的支援の重要性が認識され、子どものサインを早期にキャッチし対応することが求められている。また、若年層の自殺対策の点からも、子どものSOSを適切に理解できることは喫緊の課題である。子ども達には、SOSの出し方教育が進められ援助要請スキルの獲得が進められている。一方で、子ども達から発信されたSOSや表出されているサインを適切に認識できる大人が存在しなければ支援には繋がらない。
本研究の成果は、子どものサインの見落としにつながる教師の思い込みなどの認知の偏りを明らかにし、この偏りを少しでも小さくするために、教員養成段階で育成すべき力や認識しておくべき視点などを示したことにある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 児童生徒の教師に対する援助要請行動の回避・抑制についての予備的検討-喪失体験に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Journal Title

      教育実践研究 信州大学教育学部附属次世代型学び開発センター紀要

      Volume: 17 Pages: 107-116

    • NAID

      40021820395

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生における子どものサイン認知の偏りと批判的思考との関連2019

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職への動機づけ尺度作成および信頼性・妥当性の検討-自己決定理論の枠組みに基づいて-2019

    • Author(s)
      茅野理恵・山木柚子・飯田順子・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職志望学生の教職への動機づけとイラショナル・ビリーフとの関連2019

    • Author(s)
      山木柚子・茅野理恵・飯田順子・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものサイン認知の偏りについての教職志望学生と教師の差異2019

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Organizer
      日本学校健康相談学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職志望学生における子どもの発するサインのイメージ-子どもの悩みの違いによるサインの捉え方の違い-2018

    • Author(s)
      茅野理恵・飯田順子
    • Organizer
      日本学校心理学会第20回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ここだけは押さえたい学校臨床心理学改訂版2018

    • Author(s)
      小林朋子・徳田克己
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      文化書房博文社
    • ISBN
      9784830113109
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 保健室・職員室からの学校安全 事例別 病気、けが、緊急事態と危機管理 volume22017

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵・飯田順子・杉本希望映・秋山緑・相樂直子
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      少年写真新聞社
    • ISBN
      9784879815958
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 保健室・職員室からの学校安全 事例別 病気、けが、緊急事態と危機管理 volume12017

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵・秋山緑・飯田順子・相樂直子・杉本希映
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      少年写真新聞社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi