• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research on support for formation of academic identity based motivation

Research Project

Project/Area Number 16K04298
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionRitsumeikan University (2019)
Shizuoka University (2016-2018)

Principal Investigator

Ida Katsunori  立命館大学, 教職研究科, 教授 (20399033)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords動機づけ / 目標内容理論 / アイデンティティ / モラトリアム / 内発的目標 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

From the perspective of the Goal Contents Theory, that distinguishes those two types of goals: intrinsic goal (personal growth, contribution to the community, etc.) and extrinsic goal (the desire to make more money, the desire to attain social recognition, etc.), We have developed a questionnaire survey items that captures the quality of motivation for learning based on the identity, focusing on the moratorium for identity formation. A three-year longitudinal survey targeting high school students showed that the intrinsic goal was high at the 1st year, the extrinsic goal was consistently high on male students , and moratorium was low on female students at the 3rd year. A series of survey results led to the construction of a new hypothetical model in which the interaction between developmental stage and gender leads to the development of identity-based academic motivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の理論では,外発的目標よりも内発的目標が望ましい(学業成績や主観的幸福感などの適応的な指標を促進する)と考えられているが,特に進路決定状況との関連では,短期的に外発的目標の高さが有利に働いている可能性も示唆された。学術的意義としては,性別によって期待されている進路が異なるなど,学習者自身の希望進路と期待とのミスマッチなどの要因について検証する必要性が示されたことが挙げられる。また,社会的意義としては,いわゆるジェンダー平等の視点を踏まえながら,地域の特性や学校特有の文化を踏まえた学習意欲の喚起が新たな課題として見えてきたことが挙げられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Development of an Assessment Tool for High School Students' Learning Motivation2018

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 69 Pages: 163-174

    • DOI

      10.14945/00026225

    • NAID

      120006546309

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11253

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アイデンティティに基づく学習動機づけの形成2017

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 67 Pages: 159-170

    • NAID

      120006309834

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学習意欲の質と進路決定状況に見る高校生のジェンダーギャップとその背景2020

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      関西地区青年心理学研究会2020年2月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の学習意欲の質を捉える簡易な質問紙調査項目作成の試み2020

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      心理科学研究会近畿地区2020年2月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の学習意欲の質にみるジェンダーギャップ:クラスター分析による類型化と高校1~3年次の縦断的検討から2019

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      心理科学研究会2019年秋の研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の学習意欲の質は 3 年間でどのように変容するか ―学年と性差の 2 要因に着目した縦断データの分析から―2019

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 内発的・外発的目標に着目した学習意欲の質の簡便な測定方法の開発:クラスター分析による類型化と高校1・2年次の縦断的検討から2018

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 内発的目標・外発的目標とアイデンティティの関係を捉える:高校生を対象とした学習意欲の質の簡便な測定方法の妥当性検討2018

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生を対象とした学習意欲の質の簡便な測定方法開発の試み:4つのタイプの生徒像への自己評定パタンと1タイプ強制選択との比較から2017

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アイデンティティに基づく学習動機づけ形成のエピソード:大学生を対象とした回顧法による自由記述から2017

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生は意欲が高まらない時どうしているか:場面を限定しない動機づけ調整方略の自由記述の検討2016

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi